... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS tag:http://faradis.mihanblog.com 2020-05-26T01:20:26+01:00 mihanblog.com مهم ترین آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا 2020-05-21T06:22:21+01:00 2020-05-21T06:22:21+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/867 سید محمد موسوی مهم ترین آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا روزه دار در واپسین لحظه هاى ماه رمضان ، خود را ارزیابى كند كه تا چه اندازه به هدف میهمانى الهى نزدیك شده است؟ آیا احساس مى كند كه به یك دگرگونى معنوى دست یافته است ، یا در همان نقطه اى مانده كه در آغاز ماه رمضان بوده است؟ مهم ترینِ آدابِ بیرون آمدن از میهمان سراى الهى در ماه رمضان ، در این جا آشكار مى شود كه روزه دار به خویش بنگرد و در واپسین لحظه هاى این ماه ، خود را ارزیابى كند كه تا چه اندازه به هدف این میهمانى الهى نزدیك شده است؟ آیا احساس مهم ترین آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا



روزه دار در واپسین لحظه هاى ماه رمضان ، خود را ارزیابى كند كه تا چه اندازه به هدف میهمانى الهى نزدیك شده است؟ آیا احساس مى كند كه به یك دگرگونى معنوى دست یافته است ، یا در همان نقطه اى مانده كه در آغاز ماه رمضان بوده است؟

مهم ترینِ آدابِ بیرون آمدن از میهمان سراى الهى در ماه رمضان ، در این جا آشكار مى شود كه روزه دار به خویش بنگرد و در واپسین لحظه هاى این ماه ، خود را ارزیابى كند كه تا چه اندازه به هدف این میهمانى الهى نزدیك شده است؟ آیا احساس مى كند كه به یك دگرگونى معنوى دست یافته است ، یا در همان نقطه اى مانده كه در آغاز ماه رمضان بوده است؟

سیّد ابن طاووس رحمه الله ، در این زمینه ، ضمن بیان اعمال روز آخر ماه رمضان ، مى گوید:

و از آن جمله است: ارزیابى پرونده اعمالت از اوّل ماه تا آخرین روز آن و پیش از سپرى گشتن آن... .

پس بنگرد كه هنگام ورود به میهمان سراى الهى و حضور در پیشگاه او ، چگونه بوده است و معرفت هاى خویش را نسبت به خداوند متعال و پیامبرش و ویژگانِ درگاهش و نیز مهم ترین كارهایى را كه از تكالیف دنیوى و بزرگداشت هاى اخروى اوست ، ارزیابى كند .

]]>
۲۱رمضان 2020-05-15T09:48:56+01:00 2020-05-15T09:48:56+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/866 سید محمد موسوی ۲۱رمضان -شهادت مظلومانه‏‌ی حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) در كوفه/۴۰ ق شرح مناسبت: ۱. پس از پایان جنگ نهروان، جمعى از خوارج به این جمع بندى رسیدند که همه فتنه ها به سه تن باز مى گردد: على(ع)، معاویه و عمرو بن عاص. سه تن از آن جمع، کشتن آنان را به عهده گرفتند. عبد الرحمان بن ملجم از قبیله بنى مراد، کشتن على(ع) را به عهده گرفت. بُرَک بن عبد اللّه از قبیله بنى تمیم، کشتن معاویه را، و عمرو بن بکر از همین قبیله کشتن عمرو بن عاص را. آنها تصمیم گرفتند ـ بنا بر مشهور نزد ما ـ در ۲۱رمضان

-شهادت مظلومانه‏‌ی حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) در كوفه/۴۰ ق

شرح مناسبت:

۱. پس از پایان جنگ نهروان، جمعى از خوارج به این جمع بندى رسیدند که همه فتنه ها به سه تن باز مى گردد: على(ع)، معاویه و عمرو بن عاص. سه تن از آن جمع، کشتن آنان را به عهده گرفتند.

عبد الرحمان بن ملجم از قبیله بنى مراد، کشتن على(ع) را به عهده گرفت. بُرَک بن عبد اللّه از قبیله بنى تمیم، کشتن معاویه را، و عمرو بن بکر از همین قبیله کشتن عمرو بن عاص را. آنها تصمیم گرفتند ـ بنا بر مشهور نزد ما ـ در شب نوزدهم ماه، آنان را ترور کنند.

عمرو بن بکر دیگرى را که آن شب به جای عمرو عاص به نماز رفته بود کشت، بُرَک بن عبد اللّه، معاویه را زخمى کرد؛ امّا ابن ملجم نیّت پلید خود را عملى ساخت و امام على(ع) را به قتل رساند.

منبع

]]>
مهم‌ترین شبهات پیرامون «کرونا» به لحاظ محتوا و حجم‌رسانه‌ای و پاسخ آنها 2020-04-23T13:38:09+01:00 2020-04-23T13:38:09+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/861 سید محمد موسوی مهم‌ترین شبهات پیرامون «کرونا» به لحاظ محتوا و حجم‌رسانه‌ای و پاسخ آنها حوزه/ چین، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان و همه کشورهایی که خود را ابرقدرت و دیگر کشورها را جهان سوم و توسعه نایافته معرفی می‌کردند، در برابر ویروسی ناچیز درمانده و عاجز شده‌اند؛ پس قدرت حقیقی تنها از آن خدا است.

مهم‌ترین شبهات پیرامون «کرونا» به لحاظ محتوا و حجم‌رسانه‌ای و پاسخ آنها


حوزه/ چین، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان و همه کشورهایی که خود را ابرقدرت و دیگر کشورها را جهان سوم و توسعه نایافته معرفی می‌کردند، در برابر ویروسی ناچیز درمانده و عاجز شده‌اند؛ پس قدرت حقیقی تنها از آن خدا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آنچه در ادامه آورده شده است مجموعه «دوم» پاسخ به بخشی از مهم‌ترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است.مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبهه‌ی رصد شده در چندروز اخیر است.

لازم به یادآوری است: شبهات و پاسخ‌های مجموعه دوم، با احتساب شمارگان مجموعه اول (که قبلا منتشر شده بود)، شماره گذاری شده است.

شبهه ۲۱: اکنون کرونا تمام جهان را درمی‌نوردد و از هیچ‌کس حتی خدا هم کاری ساخته نیست! همه تشکیلات مربوط به خدا اعم از مساجد، حرم‌های امامان و امام‌زاده‌ها و همۀ مراسم‌های مذهبی تعطیل شد و آب هم از آب تکان نخورد! خب اگر خدا قدرت دارد جلوی این ویروس را بگیرد!

پاسخ:

]]>
آیا «رمضان» نام خداست؟ 2020-04-23T13:17:57+01:00 2020-04-23T13:17:57+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/860 سید محمد موسوی آیا «رمضان» نام خداست؟مناقشه در سند و دلالت روایت به اعتقاد آیت‌الله ری‌شهری شمارى از احادیث شیعه و اهل سنّت ‌صراحت دارند كه «رمضان» از نام‌هاى خداى سبحان است‌؛ با وجود این، سند این روایات مخدوش و دلالت آنها نارساست. آیت‌الله محمدی ری‌شهریدر کتابمراقبات ماه رمضاندرباره نسبت واژه رمضان با اسامی خداوند نکاتی مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید: واژه «رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است‌، به معناى بارانى که اوّل پاییز مى‌بارد و هوا را از خاک و غبارهاى تابستان پاک مى‌کند و یا آیا «رمضان» نام خداست؟، مناقشه در سند و دلالت روایت

آیا «رمضان» نام خداست؟

مناقشه در سند و دلالت روایت

به اعتقاد آیت‌الله ری‌شهری شمارى از احادیث شیعه و اهل سنّت ‌صراحت دارند كه «رمضان» از نام‌هاى خداى سبحان است‌؛ با وجود این، سند این روایات مخدوش و دلالت آنها نارساست.

آیت‌الله محمدی ری‌شهریدر کتابمراقبات ماه رمضاندرباره نسبت واژه رمضان با اسامی خداوند نکاتی مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید:

واژه «رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است‌، به معناى بارانى که اوّل پاییز مى‌بارد و هوا را از خاک و غبارهاى تابستان پاک مى‌کند و یا به معناى داغىِ سنگ از شدّت گرماى آفتاب. امّا درباره این که چرا این نام بر یکى از ماه‌هاى سال‌ گذاشته شده است‌، زمخشرى (م ۵۲۸ ق) گوید‌: اگر گویى ‌چرا ماه رمضان را به این نام نامیده‌اند‌، گویم روزه در ماه رمضان عبادتى دیرین است و گویا عربها این نام را به خاطر داغ شدنشان از حرارت گرسنگى و چشیدن سختى آن نهاده اند؛ همچنان که به آن «ناتق (رنج‌آور)» هم گفته‌اند‌؛ چون سختى روزه ‌آنان را به رنج و زحمت مى‌افکند ‌و گفته‌اند ‌چون نام ماه‌ها را از زبان قدیم نقل کرده‌اند ‌آنها را با زمان‌هایى که در آنها قرار داشتند ‌نامیده‌اند و این ماه ‌در روزهاى گرم و داغ بوده است‌.

شمارى از روایات‌، این نام‌گذارى را به سبب نقشى دانسته‌اند که ماه رمضان در پاکسازى آیینه جان از آلودگى‌هاى گناهان و پاکسازى روان از زنگار خطاها دارد‌.
از پیامبر(ص) روایت است‌:
«إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ ‌لِأَ‌نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ‌؛ این ماه را رمضان نامیده‌اند ‌چون گناهان را مى‌زداید». این وجه در نام‌گذارى ‌از یک سو با ریشه لغوىِ «رمضان» و از سوى دیگر با برکات‌، رهاوردها و آثار آن ‌هماهنگ و متناسب است‌.

آیا «رمضان» نام خداست

شمارى از احادیث شیعه و اهل سنّت ‌صراحت دارند که «رمضان» از نام‌هاى خداى سبحان است‌. از این رو ‌نهى شده که آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به کار برند ، همان گونه که سزاوار نیست انسان بگوید‌ این‌، رمضان است‌؛ رمضان آمد‌؛ رمضان رفت‌؛ رمضان را روزه گرفتم ‌و ... و هر که چنین بگوید ‌باید به عنوان کفّاره این سخن‌، صدقه بدهد و روزه بگیرد‌. لیکن این روایات ‌با مشکلات متعدّدى رو به رویند‌؛ زیرا هم سندشان مخدوش است و هم دلالتشان نارساست. با این توضیح که‌:
اوّلاً ، هیچ یک از روایات مورد اشاره ‌از نظر سند ‌معتبر نیستند‌.
ثانیا ‌با مراجعه به روایاتى که به شمارش نام‌هاى خداوند پرداخته‌اند ‌دیده مى‌شود که چنین نامى در میان آنها نیست .
ثالثا ‌در بسیارى از روایاتى که از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نقل شده است ‌کلمه «رمضان» بدون آن که واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به کار رفته است و بسیار بعید است که راویان، از پیش خود، مضاف را از همه این روایات ‌حذف کرده باشند‌.

نام‌هاى ماه رمضان

احادیث اسلامى ‌«ماه رمضان» را با نام‌ها و صفات متعدّدى توصیف کرده‌اند که همه آنها عظمت این ماه را نشان مى‌دهند و بیانگر نقش مثبت‌، ژرف و سازنده آن در رشد‌، بالندگى و فراهم آوردن سعادت دنیوى و اخروى انسان‌اند‌. از جمله این نام‌ها و صفات ‌موارد زیرند‌: ‌ماه خدا؛ ماه بزرگ‌تر خدا؛ ماه میهمانى خدا؛ ماه نزول قرآن؛ ماه تلاوت قرآن؛ ماه روزه گرفتن؛ ماه مسلمانى؛ ماه پاک‌کننده؛ ماه خالص‌سازى؛ ماه نماز؛ ماه آزادسازى؛ ماه صبر؛ ماه مواسات(همدردى)؛ ماه برکت؛ ماه آمرزش؛ ماه رحمت؛ ماه توبه؛ ماه بازگشت؛ ماه استغفار؛ ماه دعا؛ ماه عبادت؛ ماه اطاعت؛ ماه مبارک؛ ماه بزرگ؛ماهى که خداوند [در آن] روزىِ مؤمن را مى‌افزاید؛ سَرور ماه‌ها؛ عید اولیاى خدا؛ بهار قرآن؛ بهار فقیران؛ بهار مؤمنان؛ ماه مسابقه، و ماه روزى‌یافته‌.

برگرفته از کتاب مراقبات ماه رمضان، تألیف آیت‌الله محمدی ری‌شهری

]]>
اگر واقعاً توسل و دعا، شفابخش است پس قم را قرنطینه کنید 2020-04-23T13:08:49+01:00 2020-04-23T13:08:49+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/859 سید محمد موسوی اگر واقعاً توسل و دعا، شفابخش است پس قم را قرنطینه کنید و امکانات پزشکی به آن ها ندهید تا با همین ادعیه خوب بشوند؟ پاسخ اجمالی: هیچ کس منکر تأثیرات دعا و توسل از نظر روحی و جسمی نیست ولی چه کسی چنین ادعایی کرده که توسل و دعا بدون هیچ شرطی همواره انسان را به نتیجه ای که منتظر آن است می رساند؟! تا گفته شود، بیماران را با دعا خوب کنید نه با امکانات پزشکی! درحالی که یکی از شرایط استجابت دعا، «عمل متناسب» است که در اینجا به استفاده از امکانات پزشکی و اطاعت از پزشک تفسیر می شود. درن اگر واقعاً توسل و دعا، شفابخش است پس قم را قرنطینه کنید و امکانات پزشکی به آن ها ندهید تا با همین ادعیه خوب بشوند؟

پاسخ اجمالی:

هیچ کس منکر تأثیرات دعا و توسل از نظر روحی و جسمی نیست ولی چه کسی چنین ادعایی کرده که توسل و دعا بدون هیچ شرطی همواره انسان را به نتیجه ای که منتظر آن است می رساند؟! تا گفته شود، بیماران را با دعا خوب کنید نه با امکانات پزشکی! درحالی که یکی از شرایط استجابت دعا، «عمل متناسب» است که در اینجا به استفاده از امکانات پزشکی و اطاعت از پزشک تفسیر می شود. درنتیجه پذیرش تأثیرات دعا و استمداد از عنایات الهی به معنای نفی اسباب مادی و بهره مندی از آن نبوده و اتفاقاً سیره حضرات معصومین ع نیز در بهره مندی توأمان از دعا و اسباب مادی دلالت دارد. البته این معنای نفی شفا به شیوه اعجازین و از طریق اسباب ناشناخته نیست که بنا بر حکمت و قدرت نامحدود خداوند گاهی رخ می دهد.

پاسخ تفصیلی:

مقدمه:

در مواجهه با مشکلات و بیماری، مؤمنان ضمن آن که از دارو و درمان و دستاوردهای علم پزشکی استفاده می کنند، از دعا و توسل و راز و نیاز با خدا نیز غافل نمی شوند. در ادامه، با ارائه نکاتی نسبت دعا و درمان را توضیح می دهیم تا سستی اشکالی که در پرسش آمده نمایان شود:

]]>
کرونا بلاء است یا ... ؟ 2020-04-23T04:11:18+01:00 2020-04-23T04:11:18+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/858 سید محمد موسوی کرونا بلاء است یا نشانه ای از ظهور؟!پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا شاهد این هستیم که بسیاری از افراد برداشت‌های متفاوتی را از این ویروس عالم‌گیر ارائه دادند. برداشت‌هایی که گاه با یکدیگر در تناقض‌اند و مخاطب را دچار سوءبرداشت نسبت به برخی مبانی دین می‌نمایند.  این‌که بلافاصله بعد از شیوع و گسترش ویروس کرونا برخی از سخنرانان آن را به بعضی از گناهان خاص ارتباط داده‌اند واقعاً جای سؤال و جای تعجب دارد. افرادی پس از شیوع کرونا آن را بلایی به خاطر گسترش
کرونا بلاء است یا نشانه ای از ظهور؟!

 این‌که بلافاصله بعد از شیوع و گسترش ویروس کرونا برخی از سخنرانان آن را به بعضی از گناهان خاص ارتباط داده‌اند واقعاً جای سؤال و جای تعجب دارد. افرادی پس از شیوع کرونا آن را بلایی به خاطر گسترش گناه هم‌جنس‌گرایی دانستند!

]]>
تأملی در حکمت‌های کرونا / وقتی تفکرات غربی زیر سؤال می‌رود 2020-04-23T04:03:01+01:00 2020-04-23T04:03:01+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/857 سید محمد موسوی تأملی در حکمت‌های کرونا / وقتی تفکرات غربی زیر سؤال می‌رود   یک شر و بلای واحد می‌تواند حکمت‌های متعدد داشته باشد، توجه به این حکمت‌ها را می توان روشی برای تبدیل شر به خیر نامحدود دانست. آری! کرونا بسیاری از مفاهیمی را که غربی‌ها در نفی دین القا می‌کردند زیر سؤال برده است. در قرآن و روایات برای شر و بیماری‌ها از جمله کرونا، که از بیماری‌ها و مصداقی از شرور محسوب می‌شود، حکمت‌های مختلفی گفته شده است. اشتباهی که برخی مرتکب می‌شوند این است که برخی از روایات و آیات را می‌بین تأملی در حکمت‌های کرونا / وقتی تفکرات غربی زیر سؤال می‌رود

 

یک شر و بلای واحد می‌تواند حکمت‌های متعدد داشته باشد، توجه به این حکمت‌ها را می توان روشی برای تبدیل شر به خیر نامحدود دانست.

آری! کرونا بسیاری از مفاهیمی را که غربی‌ها در نفی دین القا می‌کردند زیر سؤال برده است.


در قرآن و روایات برای شر و بیماری‌ها از جمله کرونا، که از بیماری‌ها و مصداقی از شرور محسوب می‌شود، حکمت‌های مختلفی گفته شده است. اشتباهی که برخی مرتکب می‌شوند این است که برخی از روایات و آیات را می‌بینند و براساس آن حکم می‌کنند که مثلاً این شر برای این حکمت است، در حالی که چنین نیست، شرور حکمت‌های مختلفی دارد.

عام‌ترین حکمتی که برای شرور و حتی خیرات برای همه انسان‌ها از معصوم و غیرمعصوم و گناهکار و بی‌گناه وجود دارد، عبارت از « آزمایش» است. اساساً دنیا برای آزمایش است....

]]>
تکمیل عقل و خرد 2020-04-04T05:51:19+01:00 2020-04-04T05:51:19+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/851 سید محمد موسوی    این حدیث كه می ‌فرماید: «مهدی عدالت را وارد خانه‌های مردم می‌كند، همچنان‌كه سرما و گرما وارد خانه‌‌ها می‌ شود» به چه معنا است؟ برای فهم این روایت اشاره به چند نكته كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده ضروری است: 1. در متون اسلامی، توجه خاصی به عدالت شده است. قرآن کریم به مؤمنان سفارش می کند: یا أَیها الَّذینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لایجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّ    این حدیث كه می ‌فرماید:

«مهدی عدالت را وارد خانه‌های مردم می‌كند، همچنان‌كه سرما و گرما وارد خانه‌‌ها می‌ شود» به چه معنا است؟

برای فهم این روایت اشاره به چند نكته كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده ضروری است:

1. در متون اسلامی، توجه خاصی به عدالت شده است. قرآن کریم به مؤمنان سفارش می کند:

یا أَیها الَّذینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لایجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! براى خدا به داد برخیزید و به عدالت شهادت دهید، و دشمنىِ گروهى، شما را از اجرای عدالت باز مدارد. عدالت پیشه کنید که آن به تقوا نزدیک تر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است.[1]

]]>
اعتقاد ما (شیعیان) 2020-03-26T05:24:43+01:00 2020-03-26T05:24:43+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/849 سید محمد موسوی اعتقاد ما (شیعیان) قیامت و زندگى پس از مرگ - بدون معاد زندگى نامفهوم است ما معتقدیم: همۀ انسان‌ها در روز واحدى بعد از مرگ زنده مى‌شوند و به حساب اعمال آنها رسیدگى خواهد شد،نیكان و صالحان در بهشت جاویدان جاى مى‌گیرند و بدان و گنهكاران به دوزخ فرستاده مى‌شوند. «اَللّهُ‌ لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّكُمْ‌ إِلى‌ یَوْمِ‌ الْقِیامَةِ‌ لا رَیْبَ‌ فِیهِ‌؛ معبودى جز خداوند یكتا نیست، به یقین همۀ شما را در روز رستاخیز كه شكّى در آن نیست گردآورى مى‌كند». [1] «فَأَمّا مَنْ‌ طَ اعتقاد ما (شیعیان)

قیامت و زندگى پس از مرگ

- بدون معاد زندگى نامفهوم است

ما معتقدیم: همۀ انسان‌ها در روز واحدى بعد از مرگ زنده مى‌شوند و به حساب اعمال آنها رسیدگى خواهد شد،نیكان و صالحان در بهشت جاویدان جاى مى‌گیرند و بدان و گنهكاران به دوزخ فرستاده مى‌شوند.

«اَللّهُ‌ لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّكُمْ‌ إِلى‌ یَوْمِ‌ الْقِیامَةِ‌ لا رَیْبَ‌ فِیهِ‌؛ معبودى جز خداوند یكتا نیست، به یقین همۀ شما را در روز رستاخیز كه شكّى در آن نیست گردآورى مى‌كند». [1]

«فَأَمّا مَنْ‌ طَغى‌* وَ آثَرَ الْحَیاةَ‌ الدُّنْیا* فَإِنَّ‌ الْجَحِیمَ‌ هِیَ‌ الْمَأْوى‌* وَ أَمّا مَنْ‌ خافَ‌ مَقامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوى* فَإِنَّ‌ الْجَنَّةَ‌ هِیَ‌ الْمَأْوى‌؛ امّا آن كس كه طغیان كرده و زندگى دنیا را مقدم داشته است به یقین دوزخ جایگاه اوست و آن كس كه از مقام (عدالت) پروردگارش بترسد و نفس را از هوى و هوس باز دارد به یقین بهشت جایگاه اوست». [2]

ما معتقدیم: این جهان در واقع پلى است كه انسان‌ها باید از آن بگذرند و به سراى جاویدان برسند،یا به تعبیر دیگر دانشگاه،یا بازار تجارت،یا مزرعه‌اى است براى سراى دیگر.

على علیه السلام دربارۀ دنیا مى‌گوید:« ان الدنیا دار صدق لمن صدقها...و دار غنى لمن تزود منها، و دار موعظة لمن اتعظ‍‌ بها، مسجد احباء الله و مصلى ملائكة الله و مهبط‍‌ وحى الله و متجر اولیاء الله ؛دنیا جایگاه صدق و راستى است براى آن كس كه با صداقت با آن برخورد كند...و سراى بى‌نیازى است براى آن كس كه از آن توشه برگیرد،و جایگاه آگاهى و بیدارى است براى آن كس كه از آن پند گیرد،مسجد دوستان خداست،و نمازگاه فرشتگان پروردگار و محل نزول وحى الهى،و تجارتخانۀ دوستان حق!». [3]  4

 



[1] .سورۀ نساء،آیۀ ۸۷

[2] .سورۀ نازعات،آیات ۳۷ -\۴۱

[3] .نهج‌البلاغه،كلمات قصار،شمارۀ ۱۳۱

4-کتاب اعتقاد ما / حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله

 

 

 

حوزه نمایندگی ولی فقیه

در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

]]>
توصیه‌های عملی برای ماه رجب و ماه شعبان 2020-03-25T13:39:38+01:00 2020-03-25T13:39:38+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/848 سید محمد موسوی توصیه‌های عملی برای ماه رجب و ماه شعبان «ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان -که ماه ضیافت الهی است- بتواند با آمادگی وارد شود. توصیه‌های عملی برای ماه رجب و ماه شعبان، بر اساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ «ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان -که ماه ضیافت الهی است- بتواند با آمادگی وارد شود. آمادگی به چیست؟ در درجه‌ی اول، آمادگی به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهی دانستن، در محضر توصیه‌های عملی برای ماه رجب و ماه شعبان

«ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان -که ماه ضیافت الهی است- بتواند با آمادگی وارد شود.

توصیه‌های عملی برای ماه رجب و ماه شعبان، بر اساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛

«ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان -که ماه ضیافت الهی است- بتواند با آمادگی وارد شود. آمادگی به چیست؟ در درجه‌ی اول، آمادگی به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهی دانستن، در محضر خدا دانستن، همه‌ی حالات خود را، حرکات خود را، نیّات خود را، خطورات قلبی خود را در معرض و محضر علم الهی دانستن؛ در درجه‌ی اول، این مهم است.» می‌توان با به‌جای آوردن اعمال سفارش‌شده در این دو ماه، سهمی از این آمادگی را به‌دست آورد و بهره‌ای بهتر از ماه مبارک رمضان کسب نمود.

]]>
دایرة المعارف احادیث نبوی 2020-03-23T14:41:40+01:00 2020-03-23T14:41:40+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/847 سید محمد موسوی دایرة المعارف احادیث نبوی منابع دایرة المعارف: صحیح بخاری - صحیح مسلم - سنن چهارگانه - و سایر منابع مورد اعتماد اهل سنت https://hadeethenc.com/fa/home از اسامه بن زید رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إِذَا سَمِعْتُمُ الطَّاعُونَ بِأَرْضٍ، فَلا تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأرْضٍ وأنْتُمْ فِیهَا، فَلا تَخْرُجُوا مِنْهَا/ « صحیح -متفق علیه -  هرگاه شنیدید كه در سرزمینی طاعون آمده است، به آنجا نروید و هرگاه در سرزمینی بودید و طاعون در دایرة المعارف احادیث نبوی

منابع دایرة المعارف: صحیح بخاری - صحیح مسلم - سنن چهارگانه - و سایر منابع مورد اعتماد اهل سنت

https://hadeethenc.com/fa/home

از اسامه بن زید رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إِذَا سَمِعْتُمُ الطَّاعُونَ بِأَرْضٍ، فَلا تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأرْضٍ وأنْتُمْ فِیهَا، فَلا تَخْرُجُوا مِنْهَا/ « صحیح -متفق علیه

-  هرگاه شنیدید كه در سرزمینی طاعون آمده است، به آنجا نروید و هرگاه در سرزمینی بودید و طاعون در آنجا شیوع پیدا کرد، آنجا را ترك نكنید.

 الشرح

إذا نزل وباء بأرض لم یدخلها الإنسان فلا یجوز له دخولها حفاظاً على صحته وصحة غیره، وإذا دخل المرض فی أرض هو فیها لم یجز له الخروج وعلیه أن یصبر على قدر الله لیكتب له الأجر.

-  چون در سرزمینی طاعون شیوع پیدا کرد که انسان به آن وارد نشده، برای او ورود به چنین سرزمینی جایز نیست تا صحت و سلامتی خود و دیگران را حفظ نماید؛ و اگر این بیماری به سرزمینی وارد شد که وی در آنجا بود، برای او جایز نیست آنجا را ترک کند؛ بلکه باید بر تقدیر الهی صبر کند تا اجر و پاداش برای او نوشته شود.

حوزه نمایندگی ولی فقیه- سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

]]>
دوا یا دعا؟ 2020-03-21T04:19:30+01:00 2020-03-21T04:19:30+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/846 سید محمد موسوی دوا یا دعا؟ این روزها می پرسند چه چیزی از ما در برابر ویروس ناشناخته و موذی کرونا حفاظت می کند؟ و اگر گرفتار شدیم چه چیزی ما را از شر آن می رهاند؟ دوا یا دعا؟

دوا یا دعا؟

این روزها می پرسند چه چیزی از ما در برابر ویروس ناشناخته و موذی کرونا حفاظت می کند؟ و اگر گرفتار شدیم چه چیزی ما را از شر آن می رهاند؟

]]>
رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند 2020-03-20T17:39:43+01:00 2020-03-20T17:39:43+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/845 سید محمد موسوی رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند رهبر انقلاب با تسلیت و تبریک به خانواده‌های شهدای سال ۹۸ از جمله شهدای دفاع از حرم و مرزها و در رأس آنان شهید بزرگوار سردار سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان آنها و همچنین شهدای حادثه کرمان و حادثه هواپیما و شهدای سلامت، سال ۹۸ را سالی پر تلاطم برای ملت ایران خواندند و خاطرنشان کردند: سال قبل با سیل آغاز و با کرونا تمام شد و در طول سال نیز حوادث گوناگونی مانند زلزله و تحریم‌ها پدید آمد اما اوج این حوادث، جنایت ت رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند

رهبر انقلاب با تسلیت و تبریک به خانواده‌های شهدای سال ۹۸ از جمله شهدای دفاع از حرم و مرزها و در رأس آنان شهید بزرگوار سردار سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان آنها و همچنین شهدای حادثه کرمان و حادثه هواپیما و شهدای سلامت، سال ۹۸ را سالی پر تلاطم برای ملت ایران خواندند و خاطرنشان کردند: سال قبل با سیل آغاز و با کرونا تمام شد و در طول سال نیز حوادث گوناگونی مانند زلزله و تحریم‌ها پدید آمد اما اوج این حوادث، جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی بود

سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید

روانه شدن سیل مردم مؤمن و با همت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در قضیه سیل اول سال را از جمله زیبایی‌های سال ۹۸ است

هیجان عمومی و حضور دهها میلیونی مردم در حادثه شهادت بزرگ شهید سلیمانی و خلق اجتماعات شکوهمند در تهران، قم، اهواز، اصفهان، مشهد و کرمان که در دنیا و در تاریخ کشورمان بی‌نظیر بود، جلوه دیگری از سربلندی مردم و مایه آبروی کشور و عزت ملت بود

فداکاری‌های چشمگیر و تحسین‌برانگیز مردم در قضیه کرونا را نمونه دیگری از درخشش ملت در سال ۹۸ بود

زحمات مجموعه‌های درمانی یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران و کارکنان مراکز درمانی و در کنار آنها خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان، همگی مایه عزت و آبرو است.

ملت ایران زیبایی‌ها و فضائل خود را در خلال حوادث سخت نشان داد و من قلباً و صمیمانه از همه این فعالیتها و افراد تشکر می‌کنم و مژده می‌دهم که پاداش الهی در انتظار آنها است.

هیچ ملتی با راحت‌طلبی و رفاه‌جویی محض به جایی نمی‌رسد

غلبه بر دشواریها و عبورِ با روحیه از آنها موجب قدرتمند شدن یک ملت و کسب اقتدار و اعتبار است، همچنانکه ملت ایران تاکنون به این شکل بر مشکلات غلبه کرده و بعد از این نیز خواهد کرد.

درس دیگر حوادث مختلف، شناخت ضعف‌های درونی، خارج شدن از غرور و غفلت و لزوم توجه به پروردگار است

ملت همچنانکه در طول سالهای متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کنند و مطمئن باشند که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا.

خداوند متعال به همه این تلاشها برکت می‌دهد و ملت را از این گذرگاه با عافیت و سربلندی عبور خواهد داد.

گزارشها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحبنظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاههای مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد.

باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد

مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد

تحریم در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.

البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخشهای مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروههای پر شمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.

]]>
حضرت ابوطالب ع 2020-03-20T17:17:54+01:00 2020-03-20T17:17:54+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/844 سید محمد موسوی حضرت ابوطالب ع عبد مَناف بْن عَبْدُالْمُطلب بن هاشم معروف به ابوطالب پدر امام علی(ع)، عموی پیامبر اسلام(ص) و از بزرگان مکه و طایفه بنی‌هاشم بود. او در دوره کوتاهی منصب سقایة الحاج را بر عهده داشت و پس از وفات پدرش عبدالمطلب، سرپرست برادرزاده‌اش محمد(ص) بود و در ماجرای رسالت پیامبر(ص) از او حمایت کرد. ایمان ابوطالب به اسلام، از موارد مورد بحث‌ بین شیعه و برخی از اهل سنت بوده است. استدلال‌های تاریخی و روایی بسیاری مبنی بر مسلمان‌بودن و ایمان او به پیامبر اسلام وجود دارد. حضرت ابوطالب ع

عبد مَناف بْن عَبْدُالْمُطلب بن هاشم معروف به ابوطالب پدر امام علی(ع)، عموی پیامبر اسلام(ص) و از بزرگان مکه و طایفه بنی‌هاشم بود. او در دوره کوتاهی منصب سقایة الحاج را بر عهده داشت و پس از وفات پدرش عبدالمطلب، سرپرست برادرزاده‌اش محمد(ص) بود و در ماجرای رسالت پیامبر(ص) از او حمایت کرد.

ایمان ابوطالب به اسلام، از موارد مورد بحث‌ بین شیعه و برخی از اهل سنت بوده است. استدلال‌های تاریخی و روایی بسیاری مبنی بر مسلمان‌بودن و ایمان او به پیامبر اسلام وجود دارد. اشعار و قصایدی به ابوطالب نسبت داده شده که در دیوان او جمع‌آوری شده است. او در ۲۶ رجب سال دهم بعثت درگذشت و در قبرستان حجون به خاک سپرده شد.

]]>
احسان به دیگران از صفات پسندیده است 2020-03-19T04:50:48+01:00 2020-03-19T04:50:48+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/837 سید محمد موسوی احسان به دیگران از صفات پسندیده است   آیت‌الله محمدی ری شهری در جلسه درس خارج فقه با بیان اینکه رفع نیاز دیگران ادای حق است، گفت: احسان به دیگران از نشانه‌های عقل بوده و از صفات پسندیده اخلاقی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدسحضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «در جلسه گذشته اینگونه بیان شد که شایسته است انسان به احسان به دیگران از صفات پسندیده است

 

آیت‌الله محمدی ری شهری در جلسه درس خارج فقه با بیان اینکه رفع نیاز دیگران ادای حق است، گفت: احسان به دیگران از نشانه‌های عقل بوده و از صفات پسندیده اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدسحضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:

«در جلسه گذشته اینگونه بیان شد که شایسته است انسان به دیگران احسان و نیکی داشته باشد و این امر از نشانه‌های عقل است.»

وی افزود:

]]>
شهادت حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) تسلیت باد. 2020-03-19T04:38:53+01:00 2020-03-19T04:38:53+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/836 سید محمد موسوی به مناسبت فرارسیدن 25 رجب شهادت حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) تسلیت باد. بیست و پنجمین روز از ماه رجب مصادف با شهادت حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) تسلیت باد. گزارش شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) در عیون المعجزات می خوانیم: «وقتی سندی بن شاهك خرمای زهرآلود برای آن حضرت فرستاد، خود نیز به زندان آمد. وقتی رسید كه امام علیه السلام ده دانه خرما میل كرده بود. گفت: باز میل كنید، فرمود: در آنچه خوردم، مطلب تو به عمل آمد و به مناسبت فرارسیدن 25 رجب

شهادت حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) تسلیت باد.

بیست و پنجمین روز از ماه رجب مصادف با شهادت حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) تسلیت باد.

گزارش شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع)

در عیون المعجزات می خوانیم: «وقتی سندی بن شاهك خرمای زهرآلود برای آن حضرت فرستاد، خود نیز به زندان آمد. وقتی رسید كه امام علیه السلام ده دانه خرما میل كرده بود. گفت: باز میل كنید، فرمود: در آنچه خوردم، مطلب تو به عمل آمد و به زیاده از آن نیازی نیست..» آنان كه از انعكاس مظلومیت حضرت نزد مردم وحشت داشتند، چند روز قبل از شهادت بعضی از قضات را حاضر كردند و امام را نزد آن ها بردند و گفتند: «مردم می گویند: موسی بن جعفر در شدّت و سختی است. شما گواه باشید كه چنین نیست. ، حضرت بی درنگ پاسخ داد: ای مردم! گواه باشید كه سه روز است كه ایشان زهر به من داده اند و به ظاهر صحیح می نمایم ولی در اندرون من زهر جای كرده است.
در آخر این روز سرخی شدیدی بر من غلبه خواهد كرد و فردا بدنم به شدت زرد می شود. و سرانجام روز سوم رنگم به سفیدی مایل خواهد شد و به رحمت و خشنودی حق واصل خواهم شد، آری! چون روز سوم شد، روح مقدس امام علیه السلام به پیامبران و شهدا ملحق شد و به مصداق «و اما الذین ابیضت وجوههم ففی رحمة الله»؛ رو سفید به سوی بهشت پركشید..»
«وقتی خبر شهادت امام علیه السلام به هارون الرشید رسید، سندی بن شاهك را برای تجهیزش فرستاد. آن روز خروش از شهر بغداد بر آمده و اهالی همه، با ناله و فغان ابراز درد و غصه می كردند. در آن لحظات بود كه سندی بن شاهك با جمعی دیگر متوجّه غسل آن امام شد.
(مسیب) می گوید:چنانچه از امام علیه السلام شنیده بودم، سندی بن شاهك گمان می كرد، امام را او غسل می دهد. والله! دست خبیث او به بدن مطهر امام نرسید، بلكه حضرت رضا علیه السلام بود كه متكفل امور بود. ، امام رضا علیه السلام وقتی از تكفین پدر فارغ شد، روی به مسیب آورد و فرمود: ای مسیب! باید كه در امامت من شك نكنی؛ دست از دامان متابعت من نكشی؛ به درستی كه من پیشوای تو هستم. و حجت خدا بر تو بعد از پدرم هستم؛ آن گاه امام موسی علیه السلام را در مقبرۀ قریش [در كاظمین فعلی] كه اكنون مرقد مطهر آن حضرت است، دفن كردند..»

        بنال ای دل كه زهرا نوحه گر شد // شب زندانی او را سحر شد.

]]>
نقش استغفار در زندگى مادّى و معنوى 2020-03-19T04:27:32+01:00 2020-03-19T04:27:32+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/835 سید محمد موسوی نقش استغفار در زندگى مادّى و معنوى پرسش : نقش استغفار در زندگى مادّى و معنوى چیست؟ پاسخ : از منظر قرآن و احادیث اسلامى ، استغفار ، افزون بر پاكسازى گناهان ، شیطان را از انسان دور مى كند ، دل را جلا مى دهد ، نور علم را در دل جلوه گر مى سازد ، غم و اندوه را از دل مى برد ، به روزى وسعت مى بخشد و در یك جمله ، از انواع آفات مادّى و معنوى پیشگیرى مى نماید و انواع بركات دنیوى و اُخروى را براى انسان به ارمغان مى آورد .[۱]از این رو ، تكرار این ذكر با حضور قلب در هر ف نقش استغفار در زندگى مادّى و معنوى
پرسش :

نقش استغفار در زندگى مادّى و معنوى چیست؟



پاسخ :

از منظر قرآن و احادیث اسلامى ، استغفار ، افزون بر پاكسازى گناهان ، شیطان را از انسان دور مى كند ، دل را جلا مى دهد ، نور علم را در دل جلوه گر مى سازد ، غم و اندوه را از دل مى برد ، به روزى وسعت مى بخشد و در یك جمله ، از انواع آفات مادّى و معنوى پیشگیرى مى نماید و انواع بركات دنیوى و اُخروى را براى انسان به ارمغان مى آورد .[۱]از این رو ، تكرار این ذكر با حضور قلب در هر فرصتى كه پیش آید ، خصوصا لحظات حسّاس و پُربركت (مانند : سحرها ، قنوت نماز وتر ، ثلث آخر شب ، پنجشنبه و جمعه ، پیش از غروب در صحراى عرفات ، روز عید قربان ، ماه هاى رجب ، شعبان و رمضان) توصیه شده است .[۲]

ذكر استغفار ، همچنین قبل از خواب ، پس از بیدار شدن ، در آغاز خطبه نماز جمعه ، در كنار مُلتَزَم ، هنگام بالا رفتن از كوه صفا ، و هنگام برخاستن از جا ، هنگام تعریف كردن دیگرى از انسان ، هنگام احساس حسد در خود ، هنگام دیدار و خداحافظى با برادران دینى ، و هنگام حركت براى سفر ، مورد تأكید قرار گرفته است .[۳]

نیز هنگام وضو گرفتن ، هنگام حركت به قصد نماز جماعت ، هنگام وارد شدن به مسجد و خارج شدن از آن ، در آغاز نماز ، در اَثناى نماز ، در سجده ، بین دو سجده ، در قنوت ، در تعقیب نمازهاى واجب ، به دنبال تسبیح ، در حج و عمره ، در نماز استسقا ، هنگام زیارت قبر پیامبر صلى الله علیه و آله ، هنگام طواف خانه خدا ، هنگام حركت از عرفات به مَشعَر و از مَشعر به مِنا ، تكرار ذكر استغفار ، توصیه شده است .[۴]تأمّل در استغفارهاى رسیده از پیامبر خدا و اهل بیت آن بزرگوار به روشنى ، نشان دهنده اهتمام فراوان آنان به این ذكر سازنده و پُربركت است .[۵]


[۱]ر . ك : ص ۵۹ (بركت هاى آمرزش خواهى) .

[۲]ر . ك : ص ۱۰۱ (اوقات مناسب براى آمرزش خواهى) .

[۳]ر . ك : ص ۱۳۳ (مواقع مناسب براى آمرزش خواهى) .

[۴]ر . ك : ص ۱۵۳ (عبادت هایى كه سزاوار است در آنها طلب آمرزش كرد) .

[۵]ر . ك : ص ۲۴۱ (آمرزش خواهى هاى رسیده از پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام ) .

]]>
جوک کرونایی 2020-03-18T14:05:18+01:00 2020-03-18T14:05:18+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/834 سید محمد موسوی جوک کرونایی   مورد داشتیم تو شرکت تا دیروز با لیوانی که صبح شیر میخورد، ظهر دوغ میخورد و عصر قهوه و چایی و دوباره چرخه استفاده ش از فردا شروع می شد!.  الان لیوانو می شوره میذاره تو کمدش درو قفل میکنه میره، من از ویروس کرونا ممنونم که بهداشت رو به خیلیا یاد داد. + تا حالا هرچیزی از چین میومد به  ایران، بنجل و دری وری بود. ویروسشون كه اومده جهش یافته و خفنترین نوعشه!    جوک کرونایی

 

مورد داشتیم تو شرکت تا دیروز با لیوانی که صبح شیر میخورد، ظهر دوغ میخورد و عصر قهوه و چایی و دوباره چرخه استفاده ش از فردا شروع می شد!

الان لیوانو می شوره میذاره تو کمدش درو قفل میکنه میره، من از ویروس کرونا ممنونم که بهداشت رو به خیلیا یاد داد.


+ تا حالا هرچیزی از چین میومد به  ایران، بنجل و دری وری بود.

ویروسشون كه اومده جهش یافته و خفنترین نوعشه!  

 

]]>
اگر واقعاً توسل و دعا، شفابخش است پس قم را قرنطینه کنید و امکانات پزشکی به آن ها ندهید تا با همین ادعیه خوب بشوند؟ 2020-03-18T13:54:58+01:00 2020-03-18T13:54:58+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/833 سید محمد موسوی اگر واقعاً توسل و دعا، شفابخش است پس قم را قرنطینه کنید و امکانات پزشکی به آن ها ندهید تا با همین ادعیه خوب بشوند؟ پاسخ اجمالی: هیچ کس منکر تأثیرات دعا و توسل از نظر روحی و جسمی نیست ولی چه کسی چنین ادعایی کرده که توسل و دعا بدون هیچ شرطی همواره انسان را به نتیجه ای که منتظر آن است می رساند؟! تا گفته شود، بیماران را با دعا خوب کنید نه با امکانات پزشکی! درحالی که یکی از شرایط استجابت دعا، «عمل متناسب» است که در اینجا به استفاده از امکانات پزشکی و اطاعت از پزشک تفسیر می شود. درنتیجه پ اگر واقعاً توسل و دعا، شفابخش است پس قم را قرنطینه کنید و امکانات پزشکی به آن ها ندهید تا با همین ادعیه خوب بشوند؟

پاسخ اجمالی:

هیچ کس منکر تأثیرات دعا و توسل از نظر روحی و جسمی نیست ولی چه کسی چنین ادعایی کرده که توسل و دعا بدون هیچ شرطی همواره انسان را به نتیجه ای که منتظر آن است می رساند؟! تا گفته شود، بیماران را با دعا خوب کنید نه با امکانات پزشکی! درحالی که یکی از شرایط استجابت دعا، «عمل متناسب» است که در اینجا به استفاده از امکانات پزشکی و اطاعت از پزشک تفسیر می شود. درنتیجه پذیرش تأثیرات دعا و استمداد از عنایات الهی به معنای نفی اسباب مادی و بهره مندی از آن نبوده و اتفاقاً سیره حضرات معصومین ع نیز در بهره مندی توأمان از دعا و اسباب مادی دلالت دارد. البته این معنای نفی شفا به شیوه اعجازین و از طریق اسباب ناشناخته نیست که بنا بر حکمت و قدرت نامحدود خداوند گاهی رخ می دهد.

پاسخ تفصیلی:

مقدمه:

در مواجهه با مشکلات و بیماری، مؤمنان ضمن آن که از دارو و درمان و دستاوردهای علم پزشکی استفاده می کنند، از دعا و توسل و راز و نیاز با خدا نیز غافل نمی شوند. در ادامه، با ارائه نکاتی نسبت دعا و درمان را توضیح می دهیم تا سستی اشکالی که در پرسش آمده نمایان شود:

نکته اول:  ...

]]>
شیعیان معتقدند ضریح و حتی در و دیوار و زمین حرم امامان«متبرّک» است، 2020-03-17T05:28:37+01:00 2020-03-17T05:28:37+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/832 سید محمد موسوی جبهۀ فَرهَنگِیٖ:باسمه تعالیشیعیان معتقدند ضریح و حتی در و دیوار و زمین حرم امامان«متبرّک» است، اما وقتی بیماری مُسری و فراگیری می آید از بوسیدن و دست زدن به همین ضریح جلوگیری می‌کنند.سوال:اگر چیزی واقعا متبّرک باشد، همیشه متبرّک است، معنا ندارد در صورت تمیز بودن یا بهداشتی بودن، متبرّک باشد و در غیر این صورت متبرّک نباشد و حتی ناقل آلودگی باشد!چیزی که نتوانسته خودش را از آلودگی حفظ کند، چگونه می تواند به دیگران برکت و شفا منتقل کند؟!جواب:چیزهایی که موجب برکت و به اصطلاح متبّرک هستند، دو دست
باسمه تعالی

شیعیان معتقدند ضریح و حتی در و دیوار و زمین حرم امامان«متبرّک» است،

 اما وقتی بیماری مُسری و فراگیری می آید از بوسیدن و دست زدن به همین ضریح جلوگیری می‌کنند.

سوال:

اگر چیزی واقعا متبّرک باشد، همیشه متبرّک است، معنا ندارد در صورت تمیز بودن یا بهداشتی بودن، متبرّک باشد و در غیر این صورت متبرّک نباشد و حتی ناقل آلودگی باشد!

چیزی که نتوانسته خودش را از آلودگی حفظ کند، چگونه می تواند به دیگران برکت و شفا منتقل کند؟!

جواب:

چیزهایی که موجب برکت و به اصطلاح متبّرک هستند، دو دسته اند:

الف) چیزهایی که ذاتاً متبّرک هستند

( یعنی خداوند ذات آنها را پاک و مبارک آفریده است) مانند روح و حتی بدن پیامبران و حجّت های معصوم الهی.

ب) چیزهایی که ذاتاً متبّرک نیستند.
 بلکه صرفاً به دلیل انتساب به دسته اول چنین صفتی را پیدا کرده اند.

مانند: پیراهن حضرت یوسف علیه السلام یا ضریح امامان علیهم السلام که به خودی خود پارچه یا فلزی بیش نیستند،

 امّا بدلیل انتساب به امام یا پیامبر، به اِذن الله، واجد برکت و وسیله ای برای شفا شده اند.
درمورد دسته اول امکان آلودگی وجود ندارد. چراکه آنها ذاتاً و دائماً پاک و مبارکند و جمع شدن پاکی و آلودگی در یک چیز به طور هم زمان امکان ندارد.

 اما در مورد دسته دوم امکان آلودگی وجود دارد. چراکه پاکی و مبارکی آنها غیر ذاتی و غیر دائمی است و مشروط به شرایطی است و لذا انسان ها می توانند آن را آلوده کنند.
تأیید این سخن حدیثی است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: اگر مردم از برکات آب فُرات با خبر بودند بر حاشیه ی این رود، خیمه برپا می کردند و اگر گناهکاران این  آب را آلوده نمی کردند[ معلوم می شود آلوده کردن رودخانه ها نوعی گناه است]، هر بیمار و دردمندی که در آن غوطه می خورد، بهبودی و شفا می یافت.

(کامل الزیارة، صفحۀ 48، حدیث 9).

از این حدیث معلوم می شود چیزی مانند آب فرات که با شرایطی از جمله تمیزی، متبّرک است، ممکن است آلوده شده و این خاصیّت خود را از دست بدهد.

والسلام

حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ]]>