... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS tag:http://faradis.mihanblog.com 2019-09-18T03:50:28+01:00 mihanblog.com ویژه نامه ماه محرم الحرام 2019-09-03T09:06:57+01:00 2019-09-03T09:06:57+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/825 سید محمد موسوی ویژه نامه ماه محرم الحرام شهید سعید بدان كه خداوند تو را فراموش نمی كند كه [اولیاء الله را] با صرف گمان كشتی، و با تهمت آنها را دستگیر نمودی و كودكت [یزید] را امیر قرار دادی كه شراب می نوشد و با سگها بازی می كند. می بینم تو را كه خود را حفظ كرده و دینت را نابود ساخته ای و رعیت را از بین برده ای. والسلام مطالب خواندنی مبلّغان و آمادگی برای محرم عاشورا و نیازهاى امروز عزادارى بر اهل بیت‏ علیهم السلام، آسیبها و بایستگیها ویژه نامه ماه محرم الحرام

شهید سعید

بدان كه خداوند تو را فراموش نمی كند كه [اولیاء الله را] با صرف گمان كشتی، و با تهمت آنها را دستگیر نمودی و كودكت [یزید] را امیر قرار دادی كه شراب می نوشد و با سگها بازی می كند. می بینم تو را كه خود را حفظ كرده و دینت را نابود ساخته ای و رعیت را از بین برده ای. والسلام
مطالب خواندنی ]]>
اصول تربیت از دیدگاه اسلام 2019-07-19T15:28:06+01:00 2019-07-19T15:28:06+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/824 سید محمد موسوی اصول تربیت از دیدگاه اسلام منبع : مجله حوزه و دانشگاه، شماره 32 , مشایخی، شهاب الدین چکیده این مقاله، پس از تعریف اصل و بیان ضرورت آن در مباحث تعلیم و تربیت، به ویژگی های حاکم بر اصول تربیتی می پردازد، و سپس اصول اصول تربیت از دیدگاه اسلام


منبع : مجله حوزه و دانشگاه، شماره 32 , مشایخی، شهاب الدین

چکیده

این مقاله، پس از تعریف اصل و بیان ضرورت آن در مباحث تعلیم و تربیت، به ویژگی های حاکم بر اصول تربیتی می پردازد، و سپس اصولی از قبیل: خدامحوری، تعبدمداری، متربی محوری، زندگی محوری، فردمحوری، عمل گرایی، اخلاق مداری، سعی محوری، اعتدال گرایی، محبت محوری، نظارت مداری، خوف و رجا، مرگ اندیشی، آخرت اندیشی و آرمان گرایی را مورد بررسی قرار می دهد و در پایان به دست آوردهای تربیتی این اصول می پردازد.

واژه های کلیدی: اصول تربیتی، تعلیم و تربیت اسلامی، اخلاق، فطرت، انسان شناسی.

]]>
کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها» 2019-07-07T17:43:50+01:00 2019-07-07T17:43:50+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/823 سید محمد موسوی کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها» کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها» توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه منتشر شد. کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها» توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه منتشر شد.   این کتاب که در مرکز مدیریت مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی تهیه شده است، به مطالب زیر می‌پردازد:   - آمارهای مربوط به فضای مجازی؛ - حاکمان فضای مجازی و اهداف آنان؛ - طراحی شبکه‌های ارتباطی اینترنتی؛ - جذب افراد و ر کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها»

کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها» توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه منتشر شد.
کتاب «فضای مجازی؛ دام‌ها و دانه‌ها» توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه منتشر شد.
 
این کتاب که در مرکز مدیریت مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی تهیه شده است، به مطالب زیر می‌پردازد:
 
- آمارهای مربوط به فضای مجازی؛
- حاکمان فضای مجازی و اهداف آنان؛
- طراحی شبکه‌های ارتباطی اینترنتی؛
- جذب افراد و روش‌های آن؛
- نفوذ؛ راهبردها و روش‌ها؛
- روش‌های تأثیرگذاری بر مخاطب؛
- راهکارهای رفع آسیب‌های فضای مجازی؛
- احکام فضای مجازی.
 
علاقمندان به تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس زیر مراجعه نموده و یا با شماره‌های 02537255890 داخلی 454 و 09126512675 تماس حاصل نمایند.
 
آدرس: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، مدیریت هنر و رسانه

]]>
ویژه نامه میلاد حضرت معصومه (سلام الله علیها) 2019-07-05T06:42:29+01:00 2019-07-05T06:42:29+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/822 سید محمد موسوی ویژه نامه میلاد حضرت معصومه (سلام الله علیها) ستاره کرامت پس از 25 سال که از تولد حضرت امام رضا (ع) گذشته بود، حضرت فاطمه معصومه (س) در اوّلین روز ماه ذى قعده سال 173 هـ.ق، در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود، آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون(س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند. مطالب خواندنی دخت آفتاب شناسنامه قم‏ حضرت معصومه در یك نگاه بررسی و ویژه نامه میلاد حضرت معصومه (سلام الله علیها)

ستاره کرامت

پس از 25 سال که از تولد حضرت امام رضا (ع) گذشته بود، حضرت فاطمه معصومه (س) در اوّلین روز ماه ذى قعده سال 173 هـ.ق، در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود، آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون(س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند.
مطالب خواندنی نرم افزارهای پیرامون حضرت معصومه (سلام الله علیها)

صوت
]]>
ویژه نامه شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) 2019-06-28T04:20:40+01:00 2019-06-28T04:20:40+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/821 سید محمد موسوی ویژه نامه شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) غروب آفتاب ششم امام صادق (علیه السلام) در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد گردید و در 25 شوال سال 148 هجری قمری، در 65 سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه به شهادت رسیدند جسم مبارکشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. مطالب خواندنی طلوع و غروب خورشید ششم شمه‏ ای از كرامات امام صادق ویژه نامه شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام)

غروب آفتاب ششم

امام صادق (علیه السلام) در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد گردید و در 25 شوال سال 148 هجری قمری، در 65 سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه به شهادت رسیدند جسم مبارکشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
مطالب خواندنی
منبر جعفری(علیه السلام)
دانلود نرم افزار پیرامون امام صادق (علیه السلام) نواهای صادقی (علیه السلام) ]]>
روز جهانی قدس 2019-05-31T07:29:22+01:00 2019-05-31T07:29:22+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/820 سید محمد موسوی آخرین جمعه ماه رمضان روز جهانی قدس شرح مناسبت: قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، سرزمین اصلى و وطن میلیون ها آواره مسلمان فلسطینى است كه استكبار جهانى توسط صهیونیسم جنایتكار، از سال ۱۹۴۸ آن سرزمین را از دست ساكنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهاى اشغالگر قدس قرارداد. این توطئه از همان اولین سال هاى اجر، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان هاى آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد و به شكل مبارزات پیگیر و سیاسى-نظامى، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلم آخرین جمعه ماه رمضان

روز جهانی قدس

شرح مناسبت:

قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، سرزمین اصلى و وطن میلیون ها آواره مسلمان فلسطینى است كه استكبار جهانى توسط صهیونیسم جنایتكار، از سال ۱۹۴۸ آن سرزمین را از دست ساكنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهاى اشغالگر قدس قرارداد. این توطئه از همان اولین سال هاى اجر، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان هاى آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد و به شكل مبارزات پیگیر و سیاسى-نظامى، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزى انقلاب شكوهمند اسلامى مسأله آزادسازى فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان هایش قرارداده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد كشیده بر سر ستمكاران تاریخ تبدیل كرده است. پس از پیروزى انقلاب اسلامى، امام امت در اولین فرصت روزى را براى نجات قدس از چنگال صیهونیست هاى جنایتكار، به عنوان روز قدس تعیین نمودند و در ضمن پیامى كه به همین مناسبت صادر نمودند، فرمودند: «جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى كنم آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ایام قدر است و مى تواند تعیین كننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان " روز قدس " انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند»

قدس:

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله :

قالَ اللّه‏َ عَزَّوجَلَّ: مَن زارَنی فی بَیتی أو مَسجِدِ رَسولی أو فی بَیتِ المَقدسِ فَماتَ ، ماتَ شَهیدا ؛ ‏

خداوند [در حدیث قدسى] مى‏ فرماید : هر كس مرا در خانه ‏ام (مسجد الحرام) یا در مسجد پیامبرم (مسجد النبى) یا در بیت المقدّس زیارت كند و بمیرد ، شهید جان سپرده است .كنزالعمّال ، ح ۳۵۰۰۴ .

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله :

لا تَزالُ عِصابَةٌ مِن اُمَّتی یُقاتِلونَ عَلى أبوابِ دِمَشقَ و ما حَولَهُ و عَلى أبوابِ بَیتِ المَقدِسِ و ما حَولَهُ لایَضُرُّهُم خِذلانُ مَن خَذَلَهُم ظاهِرینَ عَلَى الحَقِّ إلى أن تَقُومَ السَّاعَةُ ؛ ‏

پیوسته گروهى از امّت من بر دروازه‏ هاى دمشق و پیرامونش و بیت المقدّس و پیرامون آن مبارزه مى‏كنند و یارى نكردن آنان ، زیانى به آنها نمى‏رساند . آنان تا روز قیامت پشتیبان حقّ‏اند . مسند أبى یعلى ، ج ۱۱ ، ص ۳۰۲ .

امام على علیه ‏السلام :

أربَعَةٌ مِن قُصُورِ الجَنَّةِ فِی الدُّنیا: المَسجِدُ الحَرامِ و مَسجِدُ الرَّسولِ و مسَجِدُ بَیتِ المَقدِسِ و مَسجِدُ الكُوفَةِ ؛ ‏

چهار قصر از قصرهاى بهشت در دنیا هستند : مسجدالحرام ، مسجد الرسول ، مسجد بیت‏ المقدّس و مسجد كوفه. بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۳۸۰ .

امام باقر علیه ‏السلام :

إنَّ رَسولَ اللّه‏ِ استَقبَلَ بَیتَ المَقدِسِ سَبعَةَ عَشَرَ شَهرا ثُمَّ صُرِفَ إلَى الكَعبَةِ ؛ ‏

رسول خدا بیت المقدّس را هفده ماه قبله قرار دادند و پس از آن به سمت كعبه برگشتند . قرب الإسناد ، ص ۱۴۸ .

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله :

أنَّهُم (الیَهودَ) أَغَشُّ الخَلقِ لِلمُسلِمینَ ؛ ‏

به درستى كه یهود ناسره ترین مردم نسبت به مسلمانان ، است . میزان الحكمه ، ح ۱۴۹۶۲ .

 

]]>
ادامه مطلب 2019-03-01T13:17:19+01:00 2019-03-01T13:17:19+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/819 سید محمد موسوی قسمت چهاردهم: پاسخ به یک سوال مهم قسمت چهاردهم: پاسخ به یک سوال مهم

]]>
ادامه مطلب 2019-03-01T13:16:39+01:00 2019-03-01T13:16:39+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/818 سید محمد موسوی قسمت سیزدهم: حدود و ثغورها (واردات و صادرات هیات و حد و مرزهای مدیریت هیاتی) قسمت سیزدهم: حدود و ثغورها (واردات و صادرات هیات و حد و مرزهای مدیریت هیاتی)

]]>
ادامه مطلب 2019-03-01T13:15:23+01:00 2019-03-01T13:15:23+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/817 سید محمد موسوی ادامه مطلب ]]> ادامه مطلب 2019-03-01T13:14:05+01:00 2019-03-01T13:14:05+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/816 سید محمد موسوی قسمت نهم: تجربیاتی برای مدیران قسمت نهم: تجربیاتی برای مدیران

]]>
ادامه مطلب 2019-03-01T13:12:40+01:00 2019-03-01T13:12:40+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/815 سید محمد موسوی قسمت هفتم: آسیب شناسی رفتاری و نحوه تعاملات قسمت هفتم: آسیب شناسی رفتاری و نحوه تعاملات

]]>
ادامه مطلب 2019-03-01T13:11:48+01:00 2019-03-01T13:11:48+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/813 سید محمد موسوی قسمت پنجم: عوامل موثر در گرایش و تشویق جوانان برای حضور در هیات قسمت پنجم: عوامل موثر در گرایش و تشویق جوانان برای حضور در هیات

]]>
ادامه مطلب 2019-03-01T13:08:04+01:00 2019-03-01T13:08:04+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/812 سید محمد موسوی قسمت سوم: محتوا و برنامه های اصلی هیات قسمت سوم: محتوا و برنامه های اصلی هیات

]]>
72 نکته در باره اداره هیئت عزاداران حسینی 2019-03-01T13:06:10+01:00 2019-03-01T13:06:10+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/811 سید محمد موسوی 72 نکته در باره اداره هیئت عزاداران حسینی   یادداشت­ هایی در مورد هیات بی شک «هیات» یکی از قوی ترین مراکز دینی و معرفتی شیعه بوده و هست و نقش آن در بالا رفتن معنویت فرد و اجتماع بی بدیل است. یک هیات مذهبی اگر بتواند با استفاده از روشی صحیح، عالمانه و عاشقانه حرکت کند خواهد توانست بیشترین نقش را در رشد و تعالی جامعه اسلامی داشته باشد که هیچ حرکت و تشکلی به پای آن نخواهد رسید و توان رقابت با او را نخواهد داشت. مطالب در۱۴ قسمت که هر کدام دارای  ۵ نکته کاربردی و م 72 نکته در باره اداره هیئت عزاداران حسینی

 

یادداشت­ هایی در مورد هیات

بی شک «هیات» یکی از قوی ترین مراکز دینی و معرفتی شیعه بوده و هست و نقش آن در بالا رفتن معنویت فرد و اجتماع بی بدیل است. یک هیات مذهبی اگر بتواند با استفاده از روشی صحیح، عالمانه و عاشقانه حرکت کند خواهد توانست بیشترین نقش را در رشد و تعالی جامعه اسلامی داشته باشد که هیچ حرکت و تشکلی به پای آن نخواهد رسید و توان رقابت با او را نخواهد داشت.

مطالب در۱۴ قسمت که هر کدام دارای  ۵ نکته کاربردی و مهم است و ۲ نکته پایانی می باشد:

 

قسمت اول: ارکان و ساختار  هیات

یک) عالم ربانی

درخواست جدی از عالمی ربانی و اسلام شناس برای حضور، همکاری و نظارت بر هیات و در صورت عدم امکان حضور ایشان، ارائه گزارش ماهانه و بهره گیری از نظرات وی و در غیر این صورت بهره گیری از روحانیان فاضل و کارشناسی که بتوانند ارتباط هیات را با عالمان ربانی حفظ کرده و منویات، رهنمودها و مبانی فکری ایشان را به مدیران و اعضای هیات انتقال دهند و همچنین خود ایشان نیز در مواقع ضروری به ارشاد و مشاوره با مدیران هیات ها بپردازند.

دو) جلسات اخلاق

]]>
ادامه احادیث 2018-11-08T08:01:32+01:00 2018-11-08T08:01:32+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/807 سید محمد موسوی فصل چهارم: ویژگیهای شیعه ناب 31- شیعه ممتاز عن الامام ابی عبد الله(ع) قال: انا نحب من شیعتنا من کان عاقلا، فهما، فقیها، حلیما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا. امام صادق(ع) فرمود: ما، شیعه ای را که عاقل و فهیم و دانا و بردبار و مدارا کننده و شکیبا و راستگو و وفادار باشد، به یقین دوست داریم. امالی مفید 192 ح 22. فصل چهارم: ویژگیهای شیعه ناب

31- شیعه ممتاز

عن الامام ابی عبد الله(ع) قال:

انا نحب من شیعتنا من کان عاقلا، فهما، فقیها، حلیما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا.

امام صادق(ع) فرمود:

ما، شیعه ای را که عاقل و فهیم و دانا و بردبار و مدارا کننده و شکیبا و راستگو و وفادار باشد، به یقین دوست داریم.

امالی مفید 192 ح 22. ]]>
ادامه احادیث 2018-11-08T08:01:00+01:00 2018-11-08T08:01:00+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/806 سید محمد موسوی 17- ملاک شناخت شیعه عن الامام ابی جعفر (ع) قال: ... فانما کان شیعة علی(ع) یعرفون بالورع و الاجتهاد و المحافظة، و مجانبة الضغاین، و المحبة لاولیاء الله. امام باقر(ع) فرمود: به یقین، شیعه ی علی، به ورع و سخت کوشی و سر نگهداری و دور بودن از کینه ها و محبت به دوستان خدا، شناخته می شود. بحار الانوار 66: 493.

17- ملاک شناخت شیعه

عن الامام ابی جعفر (ع) قال:

... فانما کان شیعة علی(ع) یعرفون بالورع و الاجتهاد و المحافظة، و مجانبة الضغاین، و المحبة لاولیاء الله.

امام باقر(ع) فرمود:

به یقین، شیعه ی علی، به ورع و سخت کوشی و سر نگهداری و دور بودن از کینه ها و محبت به دوستان خدا، شناخته می شود.

بحار الانوار 66: 493.

]]>
ادامه احادیث 2018-11-08T07:57:57+01:00 2018-11-08T07:57:57+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/804 سید محمد موسوی شیعه و یاد خدا عن ابی حمزه، قال: سمعت ابا عبدالله(ع) یقول: شیعتنا، الرحماء بینهم. الذین اذا خلوا، ذکرو الله [ان ذکرنا من ذکر الله] انا اذا ذکرنا، ذکر الله و اذا ذکر عدونا ذکر الشیطان. ابو حمزه گفت: شنیدم که امام صادق(ع) می فرمود: شیعیان ما، نسبت به هم مهربان هستند. آنان، زمانی که خلوت کنند، خدا را یاد می کنند [یاد ما هم، یاد خداست.] زیرا، وقتی که ما یاد شویم، ذکر خدا شده است و هنگامی که دشمنان ما یاد شوند، شیطان، یاد شده است. کافی 2/186/1 شیعه و یاد خدا

عن ابی حمزه، قال: سمعت ابا عبدالله(ع) یقول:

شیعتنا، الرحماء بینهم. الذین اذا خلوا، ذکرو الله [ان ذکرنا من ذکر الله] انا اذا ذکرنا، ذکر الله و اذا ذکر عدونا ذکر الشیطان.

ابو حمزه گفت: شنیدم که امام صادق(ع) می فرمود:

شیعیان ما، نسبت به هم مهربان هستند. آنان، زمانی که خلوت کنند، خدا را یاد می کنند [یاد ما هم، یاد خداست.] زیرا، وقتی که ما یاد شویم، ذکر خدا شده است و هنگامی که دشمنان ما یاد شوند، شیطان، یاد شده است.

کافی 2/186/1

]]>
« شیعه ی حقیقی » 2018-11-08T07:39:42+01:00 2018-11-08T07:39:42+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/798 سید محمد موسوی « شیعه ی حقیقی » از روایت ارزشمند امام موسی کاظم (ع)؛ «طوبی لِشیعتِنا»، می توان به رمز شیعه حقیقی پی برد. امام کاظم (ع) هنگام توصیف شیعیان در عصر غیبت وصف بی نظیری دارند. ایشان به موضوع توفیق همراهی ائمه (ع) اشاره کرده و فرموده اند:  «طُوبی لِشیعَتِنَا المُتَمَسِکینَ بِحَبلِنا فی غَیبَهِ قائِمِنا الثابِتینَ عَلی مُوالاتِنا وَ البَراءَهِ مِن اَعدائِنا. اُولئکَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهٌم قَد رَضُوا بِنا اَئِمَهً و رَضینا بِهِم شیعَهً فَطُوبی لَهُم ثُمَّ وَاللهِ مَعَنا فی دَرَجاتنا ی « شیعه ی حقیقی »

از روایت ارزشمند امام موسی کاظم (ع)؛ «طوبی لِشیعتِنا»، می توان به رمز شیعه حقیقی پی برد. امام کاظم (ع) هنگام توصیف شیعیان در عصر غیبت وصف بی نظیری دارند. ایشان به موضوع توفیق همراهی ائمه (ع) اشاره کرده و فرموده اند:

 «طُوبی لِشیعَتِنَا المُتَمَسِکینَ بِحَبلِنا فی غَیبَهِ قائِمِنا الثابِتینَ عَلی مُوالاتِنا وَ البَراءَهِ مِن اَعدائِنا. اُولئکَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهٌم قَد رَضُوا بِنا اَئِمَهً و رَضینا بِهِم شیعَهً فَطُوبی لَهُم ثُمَّ وَاللهِ مَعَنا فی دَرَجاتنا یَومَ القیامَهِ» [1]

خوشا به حال شیعیان ما! آنان که به ریسمان ما در غیبت قائم ما چنگ زنند و بر ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما پابرجا باشند، آنان از مایند و ما از ایشان. آنان به راستی ما را امام خود پسندیده اند و ما نیز ایشان را به عنوان شیعه خود پسندیده ایم، پس طوبی برای آنان که چه سعادتمند و خوشبخت اند! به خدا سوگند، آنان در روز قیامت با ما و در مراتب ما خواهند بود.

امام کاظم (ع): خوشا به حال شیعیان ما! آنان که به ریسمان ما در غیبت قائم ما چنگ زنند و بر ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما پابرجا باشند، آنان از مایند و ما از ایشان.

از روایت ارزشمند امام موسی کاظم (ع) می توان به رمز شیعه حقیقی پی برد؛ سه نکته مهم که در روایت به آن اشاره شده از این قرار است:

۱. تمسک به ولایت ائمه اطهار علیهم السلام در زمان غیبت امام زمان (عج الله)

۲. تولی، دوستی حقیقی با دوستان اهل بیت علیهم السلام

٣. تبری، دشمنی با دشمنان اهل بیت علیهم السلام

شرط «استمرار»، برای هر سه ویژگی ذکر شده، یک اصل جدایی ناپذیر است. همان گونه که خدای تعالی در قرآن کریم، می فرمایند: «لَّا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» [2] هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند.

شیعه حقیقی خود نیز در فرازی از زیارت جامعه کبیره، از زبان امام معصوم (ع) خطاب به آن خاندان پاک عرضه می کند: «أُشهدُ اللهَ و أُشهدُكُم أنی مُؤمُنٌ بكُم وَ بما آمَنتُم به، کافرٌ بعَدُوکُم وَ بما کَفَرتُم به... مُوال لَكُم وَ لأولیائکُم، مُبغضٌ لأعدائكُم، وَ مُعاد لَهُم... مُنتظرٌ لاَمرکُم، مُرتقبٌ لدَولَتكُم...». خدا را و شما را گواه می گیرم که به شما و به آنچه شما به آن مؤمنید ایمان دارم و به دشمنان شما و آنچه که شما بدان كافرید، کافرم... دوستدار شما و دوستان شما هستم؛ با دشمنان شما خشمگین و با آنها دشمنی می ورزم... فرمانتان را انتظار می برم و چشم به راه دولتتان هستم».

 [1]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ص ۳۶۱.

[2]. سوره مجادله، آیه ۲۲.

امام رضا (علیه السلام) می فرماید: «رحم الله عبدا احیا امرنا»

خداوند، کسی را که امر ما را زنده کند، مورد لطف و رحمتش قرار دهد.

از آن حضرت پرسیدند امر شما را چگونه زنده می سازد؟

امام فرمود: «یتعلم علومنا و یکلمها الناس، فان الناس لو علموا محاسن کلاما لا تبعونا» دانش ما را فراگیرد و به مردم آنها را تعلیم دهد، زیرا مردم وقتی زیبایی ها و ارزشهای نهفته در سخنان ما را بدانند، از ما پیروی می کنند.

منبع: امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) امام رأفت و معرفت؛ احمد ترابی

الإمامُ الباقرُ علیه السلام :

 شِیعَتُنا ثلاثةُ أصنافٍ : صِنفٌ یَأكُلُونَ الناسَ بنا ، و صِنفٌ كالزُّجاجِ یَنُمُّ .حدیث ، و صِنفٌ كالذَّهَبِ الأحمَرِ كُلَّما اُدخِلَ النارَ ازدادَ جَودَةً .

امام باقر علیه السلام : شیعیان ما سه دسته اند : دسته اى به نام ما مردم را مى چاپند، دسته اى مانند آبگینه اند كه [هرچه را درونش هست] نمایان مى سازند، .حدیث و دسته اى مانند زر سرخ هستند كه هرچه بیشتر در آتش گداخته شود نابتر مى شود .

 

عنه علیه السلام : الشِّیعَةُ ثلاثةُ أصنافٍ : صِنفٌ یَتَزَیَّنُونَ بنا ، و صِنفٌ یَستَأكِلُونَ بنا ، و صِنفٌ مِنّا و إلَینا .[مشكاة الأنوار : 127/297 .]

امام باقر علیه السلام : شیعیان سه دسته اند : دسته اى به وسیله ما خود را مى آرایند (با انتساب خود به ما كسب آبرو مى كنند) و دسته اى با ما نان مى خورند، و دسته اى از ما و با ما هستند .

 

الإمامُ الباقرُ علیه السلام :

شِیعَتُنا ثلاثةُ أصنافٍ : صِنفٌ یَأكُلُونَ الناسَ بنا ، و صِنفٌ كالزُّجاجِ یَنُمُّ .[یعنی: لا یكتم السرّ و یذیع ما فی باطنه من الأسرار .]، و صِنفٌ كالذَّهَبِ الأحمَرِ كُلَّما اُدخِلَ النارَ ازدادَ جَودَةً .[بحار الأنوار : 78/186/24 .]

امام باقر علیه السلام : شیعیان ما سه دسته اند : دسته اى به نام ما مردم را مى چاپند، دسته اى مانند آبگینه اند كه [هرچه را درونش هست] نمایان مى سازند، .[یعنى، راز نگهدار نیستند بلكه هر رازى را فاش مى سازند ـ م.]و دسته اى مانند زر سرخ هستند كه هرچه بیشتر در آتش گداخته شود نابتر مى شود .

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : الشِّیعَةُ ثلاثٌ : مُحِبٌّ وادٌّ فهُو مِنّا ، و مُتَزَیِّنٌ بنا و نحنُ زَینٌ لِمَن تَزَیَّنَ بنا، و مُستَأكِلٌ بِنَا الناسَ ، و مَنِ استَأكَلَ بِنَا افتَقَرَ .[. الخصال : 103/61 .]

امام صادق علیه السلام : شیعه سه نوع است : دوستدارِ مهر ورز [ نسبت به ما] . چنین شیعه اى از ماست، و شیعه اى كه خود را به ما مى آراید و ما مایه آراستگى كسى هستیم كه خود را به ما بیاراید ، و شیعه اى كه ما را وسیله ارتزاق خود قرار مى دهد و كسى كه به وسیله ما ارتزاق كند فقیر مى شود .

عنه علیه السلام :

 افتَرَقَ الناسُ فِینا على ثلاثِ فِرَقٍ : فِرقَةٌ أحَبُّونا انتِظارَ قائمِنا لِیُصِیبُوا مِن دُنیانا ، فقالوا و حَفِظُوا كَلامَنا و قَصَّرُوا عن فِعلِنا ، فَسَیَحشُرُهُم اللّه ُ إلَى النارِ ، و فِرقَةٌ أحَبُّونا و سَمِعُوا كَلامَنا ، و لَم یُقَصِّرُوا عن فِعلِنا ، لِیَستَأكِلُوا الناسَ بنا ، فَیَملأَُ اللّه ُ بُطُونَهُم نارا یُسَلِّطُ علَیهِمُ الجُوعَ و العَطَشَ ، و فِرقَةٌ أحَبُّونا و حَفِظُوا قَولَنا ، و أطاعُوا أمرنا ، و لَم یُخالِفوا فِعلَنا ، فاُولئكَ منّا و نحنُ مِنهُم .[تحف العقول : 514 .]

امام صادق علیه السلام :

مردم نسبت به ما ، سه گروهند : گروهى ما را دوست دارند، چون منتظر قائم ما هستند، تا از دنیاى ما به نوایى برسند ، اینان سخنان ما را مى گویند و آنها را حفظ مى كنند، اما به كردار ما رفتار نمى كنند . بزودى خداوند این عده را در آتش محشور خواهد كرد . [دوم] آن گروهى كه ما را دوست دارند و سخن ما را مى شنوند و از رفتارها كوتاه نمى آیند، تا به نام ما مردم را بچاپند ، خداوند شكم این عده را از آتش پُر مى كند و گرسنگى و تشنگى را بر ایشان مسلّط مى گرداند . [سوم ]آن گروهى كه ما را دوست دارند و گفتار ما را حفظ مى كنند و امر ما را اطاعت مى نمایند و برخلاف كردار ما رفتار نمى كنند ؛ اینان از ما هستند و ما از آنان .

تحف العقول : ـ دَخَلَ عَلیهِ [ أی الإمام الصّادق علیه السلام ]رجلٌ فقالَ علیه السلام لَهُ: مِمّنِ الرَّجلُ؟ فقالَ : مِن مُحِبّیكُم و مُوالیكُم ··· ثمّ قال لَه : مِن أیِّ مُحِبِّینا أنتَ ؟ فَسَكَتَ الرجُلُ ، فَقالَ لَه سُدیرٌ : و كَم مُحِبُّوكم یا بنَ رسولِ اللّه ِ ؟! فقالَ : على ثَلاثِ طَبَقاتٍ :

طَبَقةٌ أحَبُّونا فِی العَلانِیَةِ و لَم یُحِبُّونا فِی السِّرِّ ، و طَبَقةٌ یُحِبُّونا فِی السِّرِّ و لَم یُحِبُّونا فِی العَلانِیَةِ ، و طَبَقةٌ یُحِبُّونا فی السِّرِّ وَ العَلانِیَةِ هُمُ النَّمَطُ الأعلى شَرِبُوا مِنَ العَذبِ الفُراتِ و عَلِموا تَأویلَ الكِتابِ و فَصلَ الخِطابِ و سَبَبَ الأَسبابِ، فَهُمُ النَّمَطُ الأَعلى، الفَقرُ و الفَاقَةُ و أنواعُ البَلآءِ أسرَعُ إلَیهِم مِن رَكضِ الخَیلِ، مَسَّتهُمُ البَأساءُ و الضَّرّاءُ و زُلزِلوا و فُتِنوا، فَمِن بَینِ مَجروحٍ و مَذبوحٍ مُتَفَرِّقینَ فی كُلِّ بِلادٍ قاصِیَةٍ ، بِهِم یَشفِى اللّه ُ السَّقیمَ و یُغنِی العَدیمَ و بِهِم تُنصَرونَ و بِهِم تُمطَرونَ و بِهِم تُرزَقونَ و هُمُ الأَقَلُّونَ عَدَدا، الأَعظَمونَ عِندَ اللّه ِ قَدْرا و خَطَرا،

و الطَّبقَةُ الثانیةُ : النَّمَطُ الأسفَلُ ، أحَبُّونا فی العَلانِیَةِ و سارُوا بسِیرَةِ المُلُوكِ ، فَألسِنَتُهُم مَعَنا و سُیوفُهُم علَینا

و الطَّبَقةُ الثالثةُ : النَّمَطُ الأوسَطُ ، أحَبُّونا فی السِّرِّ و لم یُحِبُّونا فی العَلانِیَةِ ، و لَعَمرِی لَئن كانُوا أحَبُّونا فی السِّرِّ دُونَ العَلانِیَةِ فهُم الصَّوّامُونَ بالنهارِ القَوّامُونَ بِاللیلِ تَرى أثَرَ الرَّهبانیَّةِ فی وُجُوهِهِم ، أهلُ سِـلمٍ وَ انقِیادٍ

قالَ الرَّجُلُ : فأنا مِن مُحِبِّیكُم فِی السِّرِّ و العَلانِیَةِ ، قالَ جعفرٌ علیه السلام : إنّ لِمُحِبِّینا فی السِّرِّ وَ العَلانِیَةِ علاماتٍ یُعرَفُونَ بها ، قالَ الرجُلُ : و ما تِلكَ العَلاماتُ ؟ قالَ علیه السلام : تلكَ خِلالٌ أوَّلُها أ نَّهُم عَرَفُوا التَّوحیدَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ و أحكَمُوا عِلمَ تَوحِیدِهِ ··· .[تحف العقول : 325 .]

تحف العقول : مردى بر امام صادق علیه السلام وارد شد و ادعا كرد كه من از دوستداران و علاقه مندان شما هستم··· . حضرت فرمود : تو از كدام دوستداران ما هستى؟ مرد سكوت كرد . سُدیر پرسید : یا بن رسول اللّه ! مگر شما چند نوع دوستدار دارید؟ حضرت فرمود : دوستداران ما سه طبقه اند : طبقه اى كه در ظاهر ما را دوست دارند ، اما در باطن دوستمان ندارند ؛ طبقه اى كه در باطن دوستمان دارند اما در ظاهر ما را دوست ندارند و طبقه اى كه هم در باطن و هم در ظاهر ما را دوست دارند . اینان طراز اولند از آب گواراى زلال نوشیدند و علم تأویل كتاب و تشخیص حق و باطل به دست آوردند و ریشه اسباب را شناختند. اینان زبده ترین گروهند. نادارى و بینوایى و گرفتارى هاى گوناگون، شتابان تر از تاخت اسب به آنان هجوم آورد. سختى و تنگدستى آنان را فرا گرفت و تزلزل و فتنه زده شدند. تعدادى از آن ها مجروح و تعدادى سر بریده شدند و در شهرهاى دور افتاده پراكنده گردیدند. به وسیله آنان بیمار شفا مى یابد و نادار توانگر مى شود. به وسیله آن ها شما یارى مى شوید و باران بر سرتان مى بارد و روزى داده مى شوید. آنان هرچند تعدادشان كم است، اما در پیشگاه خداوند قدر و منزلت بزرگى دارند

طبقه دوم ، طراز پایینند ؛ در ظاهر دم از محبّت ما مى زنند اما به شیوه پادشاهان زندگى مى كنند . زبانهایشان با ماست و شمشیرهایشان بر ضدّ ما

طبقه سوم ، در مرتبه متوسط جاى دارند ؛ در دل ما را دوست دارند ، اما در ظاهر دوست ما نیستند . به جان خودم، اگر در باطن ما را دوست داشتند ، روزه داران روز و عابدان شب بودند و اثر عبادت را در چهره آنان مى دیدى و تسلیم و فرمانبردار بودند

مرد گفت : پس [بر اساس این تقسیم بندى ]من از دوستداران باطنى و ظاهرى شما هستم . امام صادق علیه السلام فرمود : دوستداران باطنى و ظاهرى ما نشانه هایى دارند كه با آنها شناخته مى شوند . مرد پرسید : آن نشانه ها چیست؟ حضرت فرمود : چند خصلتند . اولین خصلت آن است كه خداى یگانه را چنان كه باید شناخته اند و علم توحید او را خوب آموخته اند ··· .

]]>
موضع پیامبر در برابر آینده رسالت 2018-11-02T04:52:57+01:00 2018-11-02T04:52:57+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/797 سید محمد موسوی موضع پیامبر در برابر آینده رسالت اسلام،خاتم ادیان و محمّد صلى الله علیه و آله،خاتم پیامبران و قرآن،فرجام‌بخش كتاب‌هاى آسمانى است و بدین سان،اسلام،زمان‌شمول و جهان‌شمول است. پیامبر صلى الله علیه و آله ابلاغ كننده دینى است كه رنگ ابدیّت دارد و زمان،طومار حیات آن را در هم نمى‌پیچد. از سوى دیگر،قانون خلقت،چنین است كه پیامبر خدا چونان دیگر انسان‌ها،حیات ظاهرىِ‌ محدودى دارد و به صراحت قرآن،او نیز به كام مرگ خواهد رفت،چنان كه دیگران: «إِنَّكَ‌ مَیِّتٌ‌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ‌؛ [1]
موضع پیامبر در برابر آینده رسالت

اسلام،خاتم ادیان و محمّد صلى الله علیه و آله،خاتم پیامبران و قرآن،فرجام‌بخش كتاب‌هاى آسمانى است و بدین سان،اسلام،زمان‌شمول و جهان‌شمول است.

پیامبر صلى الله علیه و آله ابلاغ كننده دینى است كه رنگ ابدیّت دارد و زمان،طومار حیات آن را در هم نمى‌پیچد.

از سوى دیگر،قانون خلقت،چنین است كه پیامبر خدا چونان دیگر انسان‌ها،حیات ظاهرىِ‌ محدودى دارد و به صراحت قرآن،او نیز به كام مرگ خواهد رفت،چنان كه دیگران: «إِنَّكَ‌ مَیِّتٌ‌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ‌؛ [1] تو مى‌میرى و آنان نیز مى‌میرند» .

]]>
هفت ویژگی منحصر به فرد حکومت امام زمان 2018-09-17T18:07:25+01:00 2018-09-17T18:07:25+01:00 tag:http://faradis.mihanblog.com/post/796 سید محمد موسوی هفت ویژگی منحصر به فرد حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دین و اندیشه›قرآن و عترت در حالی که ایجاد حکومت واحد جهانی بر بشر کنونی که در اخلاق مادی فرو رفته و معنویات و احساسات پاک او نسبت به انسان ها فروکش کرده است، به صورت یک آرزوی خام و رویای طلایی است. احادیث اسلامی، تشکیل حکومت واحد جهانی اسلام را از ویژگی های قیام حضرت مهدی موعود علیه السل هفت ویژگی منحصر به فرد حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
ویژگی حکومت امام زمان(عج)

در حالی که ایجاد حکومت واحد جهانی بر بشر کنونی که در اخلاق مادی فرو رفته و معنویات و احساسات پاک او نسبت به انسان ها فروکش کرده است، به صورت یک آرزوی خام و رویای طلایی است. احادیث اسلامی، تشکیل حکومت واحد جهانی اسلام را از ویژگی های قیام حضرت مهدی موعود علیه السلام می دانند و این حکومت ویژگی هایی را به خود اختصاص خواهد داد که در نوع خود منحصر به فرد است و در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.

1- خداوند سراسر جهان را از خاور و باختر، در اختیار آنان قرار می دهد، یعنی حکومت او، جهانی می گردد نه منطقه ای.

2- به وسیله او دین خدا زنده و بدعت ها و باطل ها نابود می شوند، یعنی قوانین حکومت او را، قوانین الهی که آئین خاتم اسلام است تشکیل می دهند.

3- از ستم اثری دیده نمی شود و به نیکی ها امر می کنند. یعنی دارای قدرت اجرایی گسترده ای می گردد، که هر نوع ستم را در سراسر جهان می زدایند و نیکی ها را گسترش می دهند. این چنین ویژگی هایی، فقط از آن حکومت جهانی اسلام است و بس، که مهدی صاحب الزمان علیه السلام تحقق بخش آن می باشد.

در جامعه امام زمانی اثری از شرك و كفر و الحاد و زندقه و بت پرستی وجود نخواهد داشت و همانطوری كه بزرگترین دشمن معنویت و عقیده  به ماوراء طبیعت، یعنی مركز مادیت و ماتریالیسم، شوروی سابق از هم فرو پاشید و نابود شد، كل مكتب های كفر و شرك نابود خواهد شد و در سراسر عالم شعار توحید طنین انداز خواهد شد و جوامع بشری به خدای یگانه ایمان خواهند آورد و تنها او را خواهند پرستید، بشریت به یمن حكومت امام مهدی ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ گمشده واقعی خویش را خواهد یافت، و به او كه كمال مطلق هستی است عشق خواهد ورزید و در برابر او كرنش خواهد نمود، همه یك خدا را می پرستند، همه یك كتاب دارند (قرآن) به یك قبله نماز می گذارند (كعبه)، شعار كل دنیا اذان خواهد بود، شیطان و ایادی او كوبیده می شوند و راهزنی نخواهند كرد.

رشد و تكامل عقول و اندیشه ها، از جنبه ی فكر و اندیشه، بشر در عصر حكومت جهانی امام زمان ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ خردمند و خرد ورز و خود پیشه و خرد مدار می شود، عقول انسان ها رشد و كمال پیدا می كند، مناسب است خردمند را از زبان امام هفتم _ علیه السلام _ در خطابش به هشام بشناسیم: هر چیزی نشانه ای دارد و نشان خردمند تفكر و اندیشه است، هر چیزی مركب راهواری دارد و مركب راهوار خردمند تواضع است

4- یکی از ویژگی های حکومت امام علیه السلام، گسترش عمران و آبادی در سراسر جهان و تسلط بشر بر معادن زیر زمینی است و بشر در پرتو عدل، بر این تکامل دست می یابد. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در این مورد می فرماید: در زمان مهدی علیه السلام، آب در جهان افزایش پیدا کرده و نهرهایی پدیدار می گردند و گنج ها از دل زمین بیرون می آیند.( منتخب الاثر ص 473)

5- رشد و تكامل عقول و اندیشه ها، از جنبه ی فكر و اندیشه، بشر در عصر حكومت جهانی امام زمان ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ خردمند و خرد ورز و خود پیشه و خرد مدار می شود، عقول انسان ها رشد و كمال پیدا می كند، مناسب است خردمند را از زبان امام هفتم _ علیه السلام _ در خطابش به هشام بشناسیم: هر چیزی نشانه ای دارد و نشان خردمند تفكر و اندیشه است، هر چیزی مركب راهواری دارد و مركب راهوار خردمند تواضع است.

خردمند كسی است كه حلال، او را از شكر خدا باز ندارد و حرام، بر صبر او غلبه نكند (در برابر حرام ها بردبار باشد .) خردمند كسی است كه عمل كم از او پذیرفته و دو چندان می شود. خردمندان در دنیا زهد پیشه كرده و به دنیا و زخارف آن بی اعتنا و به آخرت راغب و متمایل هستند. خردمند هر سخنی نگوید، نزد هر كس حرف نزند، از هر كسی تقاضا نكند، هر وعده ای ندهد، بیش از حد استحقاق و استعداد خویش خواهان نیست، خردمند دروغ نمی گوید هر چند در آن هوای نفس او باشد، خردمند دورویی و نفاق ندارد، خرد چراغ روح است، خردمند خدا شناس است، در میان بندگان بالاتر از عقل چیزی تقسیم نشده، خواب انسان خردمند برتر از بیداری انسان بی خرد است، خداوند هیچ پیامبری را بر نیانگیخت مگر آنكه عاقل و خردمند بود و خود او بالاتر از همه كوشش كوشش كنندگان بود. با خردمندان حشر و نشر داشته باش و از بی خردان چونان درندگان خطرناك فرار كن. (تحف العقول، ص 275 _ 295)

یکی از ویژگی های حکومت امام علیه السلام، گسترش عمران و آبادی در سراسر جهان و تسلط بشر بر معادن زیر زمینی است و بشر در پر تو عدل، بر این تکامل دست می یابد. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در این مورد می فرماید: در زمان مهدی علیه السلام، آب در جهان افزایش پیدا کرده و نهرهایی پدیدار می گردند و گنج ها از دل زمین بیرون می آیند

6-  عدالت اقتصادی، از نقاط بسیار برجسته در حكومت جهانی امام مهدی عدالت اقتصادی است، ثروت به طور عادلانه در میان مردم تقسیم می شود و هر كس از آن سهم خویش را دریافت می كند. ابتدا روایاتی در این باب: " . . . و یقسم المال صحاحاً " (بحار الا نوار ج 51، ص 81)؛ امام عصر، اموال را به طور صحیح در میان مردم تقسیم می كند. " . . . و یقسم المال بالسویه "(همان ) ؛ او مال را به طور مساوی در میان مردم تقسیم می كند. در حكومت جهانی امام مهدی ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ همه انسان ها از لحاظ زندگی اقتصادی بی نیاز می شوند و همگان در رفاه خواهند بود، بدبخت و گرسنه و بی خانمان نخواهد بود، هیچ كس دیگران را استثمار نمی كند و از آن ها بهره كشی نمی كند و در این باب روایات فراوانی وجود دارد.

7- امنیت عمومی، امنیت از امن و امان به معنای سلامتی است و ریشه اصلی آن سكون و آرامش خاطر است، خدا در حدیث قدسی می فرماید:
در آن زمان امنیت را بر روی زمین می افكنم، و هیچ چیزی به چیز دیگر ضرر نمی رساند و هیچ چیزی از چیز دیگر نمی ترسد تا آنجا كه حشرات و چهار پایان در میان مردم حركت می كنند و هیچ كدام به دیگری آسیب نمی رساند و ستم گزنده ها را می برم، و حالت تعصب و هجمه و درندگی را از درندگان سلب می كنم.( بحار الا نوار، ج 52، ص 384)

باری در امر حكومت اگر رابطه زور و قدرت و سر نیزه بود و رعایا از ترس جان و مال و آبرویشان در برابر حاكم خم و راست شوند كه ارزشی ندارد و فضیلتی نیست، زیرا در جهان وحش و حیوانات جنگلی هم ضعیف تر از قوی تر می ترسد و در برابر او تسلیم می شود ولی اگر رابطه عشق و محبت و صفا و وفا میان آن ها حاكم بود این ارزش دارد. حكومت بر جان ها و قلب ها مهم است و گرنه حكومت بر ابدان با سر نیزه هم میسر است و یكی از تفاوت های عمده حكومت های الهی (حكومت انبیاء، ائمه، اولیاء الهی) با حكومت های طاغوتی و استكباری در همین است.

 

فاطمه محمدی، تبیان
------------------------------------
منابع:
1) باورداشت مهدویت/صافی گلپایگانی
2) قیام حضرت مهدی و تشكیل حكومت واحد جهانی/سبحانی
3) سایت اندیشه قم

]]>