تبلیغات
... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS - مطالب مهر 1394
 
... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS
پرهیزگار باش که دادار آسمان/ فردوس جای مردم پرهیزگار کرد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سید محمد موسوی
نظرسنجی
ما را از نظر خود محروم نفر مایید








برچسبها

مباهله (نفرین کردن به یکدیگر)

«مباهله» همواره رابطه اى میان دو نفر و یا دو گروه متخاصم است كه هر یك براى اثبات حقّانیت خود، از خداوند متعال مى خواهد بر طرف مقابلِ خود ـ كه او را ظالم مى پندارد ـ ، لعنت فرستد

 مباهله ، در لغت

واژه «مباهله»، برگرفته از ریشه «بَهْل» است . گفتنى است كه «بهل»، داراى معانى مختلفى است [۱] كه یكى از آنها عبارت است از: نوعى دعا كه همراه با اخلاص، اصرار ، التماس و ناله و زارى باشد [۲] و «بهل» و «مباهله» در این جا به این معناست . فراهیدى در این باره مى گوید :

  باهَلتُ فُلانا أى : دَعَونا عَلَى الظّالِمِ مِنّا ، وَ بَهَلتُهُ : لَعَنتُهُ ، وَ ابتَهَلَ إلَى اللّهِ فِى الدُّعاءِ أى : جَدَّ وَ اجتَهَدَ . [۳]  

  [جمله] «باهلتُ فلانا»، یعنى: [من و فلانى] بر ستمگرِ از خویش نفرین كردیم . [۴] «بَهَلتُه» یعنى : او را لعنت كردم . «ابتهل إلى اللّه فى الدعاء» یعنى : در دعا به درگاه خدا كوشش و تلاش كرد .  

 بنا بر این، «بهل» با «لعن» ، این تفاوت را دارد كه «لعن»، نفرین كردن دیگرى به این است كه از رحمت خدا دور باشد؛ ولى «بهل»، پافشارى و اصرار در لعن است. از این رو، كسى كه اصرار و التماس در دعا و نفرین داشته باشد، «مبتهل» نامیده مى شود .

 این نكته نیز قابل توجّه است كه «مباهله» همواره رابطه اى میان دو نفر و یا دو گروه متخاصم است كه هر یك براى اثبات حقّانیت خود، از خداوند متعال مى خواهد بر طرف مقابلِ خود ـ كه او را ظالم مى پندارد ـ ، لعنت فرستد ؛ امّا «ابتهال» مى تواند تنها دعا براى شخص «مبتهل» باشد . بنا بر این ، هر مباهله اى، ابتهال نیز هست ؛ ولى هر ابتهالى، مباهله نیست .

 مباهله، در قرآن و حدیث



ادامه مطلب


نوع مطلب : قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، پرسش و پاسخ، موضوعات ماه، 
برچسب ها : مباهله (نفرین کردن به یکدیگر)،
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :