... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS
پرهیزگار باش که دادار آسمان/ فردوس جای مردم پرهیزگار کرد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سید محمد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
ما را از نظر خود محروم نفر مایید








برچسبها
16 فروردین 99 :: نویسنده : سید محمد موسوی
   این حدیث كه می ‌فرماید:

«مهدی عدالت را وارد خانه‌های مردم می‌كند، همچنان‌كه سرما و گرما وارد خانه‌‌ها می‌ شود» به چه معنا است؟

برای فهم این روایت اشاره به چند نكته كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده ضروری است:

1. در متون اسلامی، توجه خاصی به عدالت شده است. قرآن کریم به مؤمنان سفارش می کند:

یا أَیها الَّذینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لایجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! براى خدا به داد برخیزید و به عدالت شهادت دهید، و دشمنىِ گروهى، شما را از اجرای عدالت باز مدارد. عدالت پیشه کنید که آن به تقوا نزدیک تر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است.[1]


2. در عصرِ ظهورِ حضرت مهدی(علیه السلام) عقول انسان‌‌ها کامل می‌شود. تکامل عقول و درک بالای انسانی، از مهم‌ترین عوامل و زمینه‌‌های تحقق عدالت در جامعه انسانی است؛ زیرا مردم به خوبی عظمت عدالت را درک کرده و بدان پایبند خواهند بود. ابن ابی یعفور از امام باقر(علیه السلام) روایت می‌کند:

إذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها أحلامهم؛

چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان نهد؛ پس به وسیلة آن، عقل و خرد آن‌‌ها کمال یابد.[2]

بنابراین تكامل‌پذیری انسان، موجب گرایش او به عدالت خواهد شد.

3. عدم رعایت حقوق دیگران همیشه از روی علم و آگاهی نیست؛ بلکه گاهی به علت جهل به آن است. در چنین صورتی شخص تصور می‌کند این کار ظلم نیست؛ در حالی که اگر واقعیت برای او بیان شود، هرگز دست به ظلم و ستم نمی‌زند.

در زمان حکومت حضرت مهدی(علیه السلام) حق به تمام و کمال آشکار و وظایف و حقوق متقابل افراد کاملاً روشن می‌شود و حضرت، همة زوایای روابط انسانی، اجتماعی، الهی و را روشن می‌کند؛ لذا برای عامل به عدالت، نقطه مبهمی وجود ندارد تا در اثر آن، ظلمی صورت گیرد.[3]

4. از عوامل بسیار مؤثری که گاهی انسان‌‌ها را به سوی بی‌عدالتی و ظلم و ستم سوق می‌دهد ـ علاوه بر نفس اماره انسان‌‌ها ـ وجود شیطان و وسوسه‌‌های او است؛ به طوری که بعضی اوقات در اثر این وسوسه‌‌ها، انسان به قتل و تجاوز و می‌پردازند. طبق روایات، شیطان در عصر ظهور امام دوازدهم از بین خواهد رفت. در پی این اتفاق و از بین رفتن این عامل انحراف، عقل و خرد رشد نموده، تکامل می‌یابد و بستر گرایش و پذیرش عدالت پدید می‌آید. بعد از بیان این مقدمات به بررسی حدیث می‌پردازیم:

فراگیری عدالت و گسترش آن حتی به درون خانه‌‌ها و خانواده‌‌ها و تشکیل خانواده بر اساس عدالت، کاری دشوار و از نظر نظام‌های حقوقی و اخلاقی بسیار سخت است. روشن است كه خاستگاه اصلی تصحیح روابط اجتماعی و سامان یابی جامعه، خانواده است. در این محیط کوچک و هسته نخستین زیست گروهی، افراد می‌آموزند چگونه شؤون یک دیگر را مراعات كرده، حق و حقوق متقابل را در نظر داشته باشند.

در نتیجه و در این فضا، روحیه عدالت طلبی و عدالت خواهی به تمام نقاط و زوایای زندگی انسان نفوذ می‌کند و هیچ جایی پیدا نمی‌شود، مگر اینکه عدالت در آنجا جاری شود. تشبیه گسترش عدالت و فراگیری دادگری، به نفوذ گرما و سرما، از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ زیرا گرما و سرما، سرعت انتقال و نفوذ پذیری بالایی دارند و هر جا منفذی باشد، به سرعت از آنجا عبور كرده، به نقطه دیگر منتقل می‌شوند. اگر در فضای خانه قرار بگیرد، به سرعت تمام فضای خانه را پر می‌کنند؛ لذا عدالت مهدوی نیز به سرعت گسترش می‌یابد و به خانه‌‌ها نفوذ می‌کند. اهل خانه و خانواده هم تحت تأثیر این فضا قرار گرفته، برای رشد و کمال خود و حفظ حقوق اطرافیان تلاش می‌کنند.

________________________________________

[1] . مائده: 8.

[2] . کمال الدین، ج2، باب 58، ح22، ص596.

[3] . همان، ص372؛ بحارالانوار، ج52، ص322.

 





نوع مطلب : قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، پرسش و پاسخ، موضوعات ماه، 
برچسب ها : تکمیل عقل و خرد،
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :