... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS
پرهیزگار باش که دادار آسمان/ فردوس جای مردم پرهیزگار کرد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سید محمد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
ما را از نظر خود محروم نفر مایید








برچسبها
17 آبان 97 :: نویسنده : سید محمد موسوی

« شیعه ی حقیقی »

از روایت ارزشمند امام موسی کاظم (ع)؛ «طوبی لِشیعتِنا»، می توان به رمز شیعه حقیقی پی برد. امام کاظم (ع) هنگام توصیف شیعیان در عصر غیبت وصف بی نظیری دارند. ایشان به موضوع توفیق همراهی ائمه (ع) اشاره کرده و فرموده اند:

 «طُوبی لِشیعَتِنَا المُتَمَسِکینَ بِحَبلِنا فی غَیبَهِ قائِمِنا الثابِتینَ عَلی مُوالاتِنا وَ البَراءَهِ مِن اَعدائِنا. اُولئکَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهٌم قَد رَضُوا بِنا اَئِمَهً و رَضینا بِهِم شیعَهً فَطُوبی لَهُم ثُمَّ وَاللهِ مَعَنا فی دَرَجاتنا یَومَ القیامَهِ» [1]

خوشا به حال شیعیان ما! آنان که به ریسمان ما در غیبت قائم ما چنگ زنند و بر ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما پابرجا باشند، آنان از مایند و ما از ایشان. آنان به راستی ما را امام خود پسندیده اند و ما نیز ایشان را به عنوان شیعه خود پسندیده ایم، پس طوبی برای آنان که چه سعادتمند و خوشبخت اند! به خدا سوگند، آنان در روز قیامت با ما و در مراتب ما خواهند بود.

امام کاظم (ع): خوشا به حال شیعیان ما! آنان که به ریسمان ما در غیبت قائم ما چنگ زنند و بر ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما پابرجا باشند، آنان از مایند و ما از ایشان.

از روایت ارزشمند امام موسی کاظم (ع) می توان به رمز شیعه حقیقی پی برد؛ سه نکته مهم که در روایت به آن اشاره شده از این قرار است:

۱. تمسک به ولایت ائمه اطهار علیهم السلام در زمان غیبت امام زمان (عج الله)

۲. تولی، دوستی حقیقی با دوستان اهل بیت علیهم السلام

٣. تبری، دشمنی با دشمنان اهل بیت علیهم السلام

شرط «استمرار»، برای هر سه ویژگی ذکر شده، یک اصل جدایی ناپذیر است. همان گونه که خدای تعالی در قرآن کریم، می فرمایند: «لَّا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» [2] هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند.

شیعه حقیقی خود نیز در فرازی از زیارت جامعه کبیره، از زبان امام معصوم (ع) خطاب به آن خاندان پاک عرضه می کند: «أُشهدُ اللهَ و أُشهدُكُم أنی مُؤمُنٌ بكُم وَ بما آمَنتُم به، کافرٌ بعَدُوکُم وَ بما کَفَرتُم به... مُوال لَكُم وَ لأولیائکُم، مُبغضٌ لأعدائكُم، وَ مُعاد لَهُم... مُنتظرٌ لاَمرکُم، مُرتقبٌ لدَولَتكُم...». خدا را و شما را گواه می گیرم که به شما و به آنچه شما به آن مؤمنید ایمان دارم و به دشمنان شما و آنچه که شما بدان كافرید، کافرم... دوستدار شما و دوستان شما هستم؛ با دشمنان شما خشمگین و با آنها دشمنی می ورزم... فرمانتان را انتظار می برم و چشم به راه دولتتان هستم».

 [1]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ص ۳۶۱.

[2]. سوره مجادله، آیه ۲۲.

امام رضا (علیه السلام) می فرماید: «رحم الله عبدا احیا امرنا»

خداوند، کسی را که امر ما را زنده کند، مورد لطف و رحمتش قرار دهد.

از آن حضرت پرسیدند امر شما را چگونه زنده می سازد؟

امام فرمود: «یتعلم علومنا و یکلمها الناس، فان الناس لو علموا محاسن کلاما لا تبعونا» دانش ما را فراگیرد و به مردم آنها را تعلیم دهد، زیرا مردم وقتی زیبایی ها و ارزشهای نهفته در سخنان ما را بدانند، از ما پیروی می کنند.

منبع: امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) امام رأفت و معرفت؛ احمد ترابی

الإمامُ الباقرُ علیه السلام :

 شِیعَتُنا ثلاثةُ أصنافٍ : صِنفٌ یَأكُلُونَ الناسَ بنا ، و صِنفٌ كالزُّجاجِ یَنُمُّ .حدیث ، و صِنفٌ كالذَّهَبِ الأحمَرِ كُلَّما اُدخِلَ النارَ ازدادَ جَودَةً .

امام باقر علیه السلام : شیعیان ما سه دسته اند : دسته اى به نام ما مردم را مى چاپند، دسته اى مانند آبگینه اند كه [هرچه را درونش هست] نمایان مى سازند، .حدیث و دسته اى مانند زر سرخ هستند كه هرچه بیشتر در آتش گداخته شود نابتر مى شود .

 

عنه علیه السلام : الشِّیعَةُ ثلاثةُ أصنافٍ : صِنفٌ یَتَزَیَّنُونَ بنا ، و صِنفٌ یَستَأكِلُونَ بنا ، و صِنفٌ مِنّا و إلَینا .[مشكاة الأنوار : 127/297 .]

امام باقر علیه السلام : شیعیان سه دسته اند : دسته اى به وسیله ما خود را مى آرایند (با انتساب خود به ما كسب آبرو مى كنند) و دسته اى با ما نان مى خورند، و دسته اى از ما و با ما هستند .

 

الإمامُ الباقرُ علیه السلام :

شِیعَتُنا ثلاثةُ أصنافٍ : صِنفٌ یَأكُلُونَ الناسَ بنا ، و صِنفٌ كالزُّجاجِ یَنُمُّ .[یعنی: لا یكتم السرّ و یذیع ما فی باطنه من الأسرار .]، و صِنفٌ كالذَّهَبِ الأحمَرِ كُلَّما اُدخِلَ النارَ ازدادَ جَودَةً .[بحار الأنوار : 78/186/24 .]

امام باقر علیه السلام : شیعیان ما سه دسته اند : دسته اى به نام ما مردم را مى چاپند، دسته اى مانند آبگینه اند كه [هرچه را درونش هست] نمایان مى سازند، .[یعنى، راز نگهدار نیستند بلكه هر رازى را فاش مى سازند ـ م.]و دسته اى مانند زر سرخ هستند كه هرچه بیشتر در آتش گداخته شود نابتر مى شود .

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : الشِّیعَةُ ثلاثٌ : مُحِبٌّ وادٌّ فهُو مِنّا ، و مُتَزَیِّنٌ بنا و نحنُ زَینٌ لِمَن تَزَیَّنَ بنا، و مُستَأكِلٌ بِنَا الناسَ ، و مَنِ استَأكَلَ بِنَا افتَقَرَ .[. الخصال : 103/61 .]

امام صادق علیه السلام : شیعه سه نوع است : دوستدارِ مهر ورز [ نسبت به ما] . چنین شیعه اى از ماست، و شیعه اى كه خود را به ما مى آراید و ما مایه آراستگى كسى هستیم كه خود را به ما بیاراید ، و شیعه اى كه ما را وسیله ارتزاق خود قرار مى دهد و كسى كه به وسیله ما ارتزاق كند فقیر مى شود .

عنه علیه السلام :

 افتَرَقَ الناسُ فِینا على ثلاثِ فِرَقٍ : فِرقَةٌ أحَبُّونا انتِظارَ قائمِنا لِیُصِیبُوا مِن دُنیانا ، فقالوا و حَفِظُوا كَلامَنا و قَصَّرُوا عن فِعلِنا ، فَسَیَحشُرُهُم اللّه ُ إلَى النارِ ، و فِرقَةٌ أحَبُّونا و سَمِعُوا كَلامَنا ، و لَم یُقَصِّرُوا عن فِعلِنا ، لِیَستَأكِلُوا الناسَ بنا ، فَیَملأَُ اللّه ُ بُطُونَهُم نارا یُسَلِّطُ علَیهِمُ الجُوعَ و العَطَشَ ، و فِرقَةٌ أحَبُّونا و حَفِظُوا قَولَنا ، و أطاعُوا أمرنا ، و لَم یُخالِفوا فِعلَنا ، فاُولئكَ منّا و نحنُ مِنهُم .[تحف العقول : 514 .]

امام صادق علیه السلام :

مردم نسبت به ما ، سه گروهند : گروهى ما را دوست دارند، چون منتظر قائم ما هستند، تا از دنیاى ما به نوایى برسند ، اینان سخنان ما را مى گویند و آنها را حفظ مى كنند، اما به كردار ما رفتار نمى كنند . بزودى خداوند این عده را در آتش محشور خواهد كرد . [دوم] آن گروهى كه ما را دوست دارند و سخن ما را مى شنوند و از رفتارها كوتاه نمى آیند، تا به نام ما مردم را بچاپند ، خداوند شكم این عده را از آتش پُر مى كند و گرسنگى و تشنگى را بر ایشان مسلّط مى گرداند . [سوم ]آن گروهى كه ما را دوست دارند و گفتار ما را حفظ مى كنند و امر ما را اطاعت مى نمایند و برخلاف كردار ما رفتار نمى كنند ؛ اینان از ما هستند و ما از آنان .

تحف العقول : ـ دَخَلَ عَلیهِ [ أی الإمام الصّادق علیه السلام ]رجلٌ فقالَ علیه السلام لَهُ: مِمّنِ الرَّجلُ؟ فقالَ : مِن مُحِبّیكُم و مُوالیكُم ··· ثمّ قال لَه : مِن أیِّ مُحِبِّینا أنتَ ؟ فَسَكَتَ الرجُلُ ، فَقالَ لَه سُدیرٌ : و كَم مُحِبُّوكم یا بنَ رسولِ اللّه ِ ؟! فقالَ : على ثَلاثِ طَبَقاتٍ :

طَبَقةٌ أحَبُّونا فِی العَلانِیَةِ و لَم یُحِبُّونا فِی السِّرِّ ، و طَبَقةٌ یُحِبُّونا فِی السِّرِّ و لَم یُحِبُّونا فِی العَلانِیَةِ ، و طَبَقةٌ یُحِبُّونا فی السِّرِّ وَ العَلانِیَةِ هُمُ النَّمَطُ الأعلى شَرِبُوا مِنَ العَذبِ الفُراتِ و عَلِموا تَأویلَ الكِتابِ و فَصلَ الخِطابِ و سَبَبَ الأَسبابِ، فَهُمُ النَّمَطُ الأَعلى، الفَقرُ و الفَاقَةُ و أنواعُ البَلآءِ أسرَعُ إلَیهِم مِن رَكضِ الخَیلِ، مَسَّتهُمُ البَأساءُ و الضَّرّاءُ و زُلزِلوا و فُتِنوا، فَمِن بَینِ مَجروحٍ و مَذبوحٍ مُتَفَرِّقینَ فی كُلِّ بِلادٍ قاصِیَةٍ ، بِهِم یَشفِى اللّه ُ السَّقیمَ و یُغنِی العَدیمَ و بِهِم تُنصَرونَ و بِهِم تُمطَرونَ و بِهِم تُرزَقونَ و هُمُ الأَقَلُّونَ عَدَدا، الأَعظَمونَ عِندَ اللّه ِ قَدْرا و خَطَرا،

و الطَّبقَةُ الثانیةُ : النَّمَطُ الأسفَلُ ، أحَبُّونا فی العَلانِیَةِ و سارُوا بسِیرَةِ المُلُوكِ ، فَألسِنَتُهُم مَعَنا و سُیوفُهُم علَینا

و الطَّبَقةُ الثالثةُ : النَّمَطُ الأوسَطُ ، أحَبُّونا فی السِّرِّ و لم یُحِبُّونا فی العَلانِیَةِ ، و لَعَمرِی لَئن كانُوا أحَبُّونا فی السِّرِّ دُونَ العَلانِیَةِ فهُم الصَّوّامُونَ بالنهارِ القَوّامُونَ بِاللیلِ تَرى أثَرَ الرَّهبانیَّةِ فی وُجُوهِهِم ، أهلُ سِـلمٍ وَ انقِیادٍ

قالَ الرَّجُلُ : فأنا مِن مُحِبِّیكُم فِی السِّرِّ و العَلانِیَةِ ، قالَ جعفرٌ علیه السلام : إنّ لِمُحِبِّینا فی السِّرِّ وَ العَلانِیَةِ علاماتٍ یُعرَفُونَ بها ، قالَ الرجُلُ : و ما تِلكَ العَلاماتُ ؟ قالَ علیه السلام : تلكَ خِلالٌ أوَّلُها أ نَّهُم عَرَفُوا التَّوحیدَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ و أحكَمُوا عِلمَ تَوحِیدِهِ ··· .[تحف العقول : 325 .]

تحف العقول : مردى بر امام صادق علیه السلام وارد شد و ادعا كرد كه من از دوستداران و علاقه مندان شما هستم··· . حضرت فرمود : تو از كدام دوستداران ما هستى؟ مرد سكوت كرد . سُدیر پرسید : یا بن رسول اللّه ! مگر شما چند نوع دوستدار دارید؟ حضرت فرمود : دوستداران ما سه طبقه اند : طبقه اى كه در ظاهر ما را دوست دارند ، اما در باطن دوستمان ندارند ؛ طبقه اى كه در باطن دوستمان دارند اما در ظاهر ما را دوست ندارند و طبقه اى كه هم در باطن و هم در ظاهر ما را دوست دارند . اینان طراز اولند از آب گواراى زلال نوشیدند و علم تأویل كتاب و تشخیص حق و باطل به دست آوردند و ریشه اسباب را شناختند. اینان زبده ترین گروهند. نادارى و بینوایى و گرفتارى هاى گوناگون، شتابان تر از تاخت اسب به آنان هجوم آورد. سختى و تنگدستى آنان را فرا گرفت و تزلزل و فتنه زده شدند. تعدادى از آن ها مجروح و تعدادى سر بریده شدند و در شهرهاى دور افتاده پراكنده گردیدند. به وسیله آنان بیمار شفا مى یابد و نادار توانگر مى شود. به وسیله آن ها شما یارى مى شوید و باران بر سرتان مى بارد و روزى داده مى شوید. آنان هرچند تعدادشان كم است، اما در پیشگاه خداوند قدر و منزلت بزرگى دارند

طبقه دوم ، طراز پایینند ؛ در ظاهر دم از محبّت ما مى زنند اما به شیوه پادشاهان زندگى مى كنند . زبانهایشان با ماست و شمشیرهایشان بر ضدّ ما

طبقه سوم ، در مرتبه متوسط جاى دارند ؛ در دل ما را دوست دارند ، اما در ظاهر دوست ما نیستند . به جان خودم، اگر در باطن ما را دوست داشتند ، روزه داران روز و عابدان شب بودند و اثر عبادت را در چهره آنان مى دیدى و تسلیم و فرمانبردار بودند

مرد گفت : پس [بر اساس این تقسیم بندى ]من از دوستداران باطنى و ظاهرى شما هستم . امام صادق علیه السلام فرمود : دوستداران باطنى و ظاهرى ما نشانه هایى دارند كه با آنها شناخته مى شوند . مرد پرسید : آن نشانه ها چیست؟ حضرت فرمود : چند خصلتند . اولین خصلت آن است كه خداى یگانه را چنان كه باید شناخته اند و علم توحید او را خوب آموخته اند ··· .





نوع مطلب : حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :