تبلیغات
... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS - موضع پیامبر در برابر آینده رسالت
 
... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS
پرهیزگار باش که دادار آسمان/ فردوس جای مردم پرهیزگار کرد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سید محمد موسوی
نظرسنجی
ما را از نظر خود محروم نفر مایید








برچسبها


موضع پیامبر در برابر آینده رسالت

اسلام،خاتم ادیان و محمّد صلى الله علیه و آله،خاتم پیامبران و قرآن،فرجام‌بخش كتاب‌هاى آسمانى است و بدین سان،اسلام،زمان‌شمول و جهان‌شمول است.

پیامبر صلى الله علیه و آله ابلاغ كننده دینى است كه رنگ ابدیّت دارد و زمان،طومار حیات آن را در هم نمى‌پیچد.

از سوى دیگر،قانون خلقت،چنین است كه پیامبر خدا چونان دیگر انسان‌ها،حیات ظاهرىِ‌ محدودى دارد و به صراحت قرآن،او نیز به كام مرگ خواهد رفت،چنان كه دیگران: «إِنَّكَ‌ مَیِّتٌ‌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ‌؛ [1] تو مى‌میرى و آنان نیز مى‌میرند» .


پیامبر صلى الله علیه و آله رسالت«ابلاغ آموزه‌هاى دین»را برعهده دارد،همان‌گونه كه«رهبرى و زعامت جامعه»را.به دیگر سخن،پیامبر خدا،هم مرجع فكرى مردم است و هم زعیم و پیشواى سیاسى آنان.

بر این اساس،پرسش جدّى و مهمّى كه هرگز نمى‌توان به سادگى از آن گذشت و در درازناى تاریخ نیز،دل مشغولى مهمّ‌ متفكّران اسلامى بوده،این است كه این زعیم بزرگ الهى و مرجع بِشْكوهِ‌ خدایى كه آیین خود را«زمانْ‌شمول»اعلام كرده و خود،روزى پس از گذشت سال‌ها ابلاغ و تبلیغ،به سوى رفیق اعلى اوج مى‌گیرد،براى آینده آیین ومكتبش چه اندیشیده است‌؟آیا آینده‌اى مشخّص را رقم زده است،یا به هیچ روى،براى آینده

طرحى نیفكنده و یكسر،كار را به مردم وا نهاده است‌؟

عالمان،محدّثان،متكلّمان و متفكّران اسلامى در این‌باره بسیار نگاشته‌اند و نظریه‌هاى گونه‌گونى ارائه كرده‌اند. [2]به‌واقع،آنان كوشیده‌اند آنچه را در تاریخ اسلامْ‌ واقع شده،به گونه‌اى،استوار سازند و بر آن،مبنا یا مبناهایى بنا نمایند؛امّا حقیقت چیست‌؟

نگریستن دقیق به موضوع و بررسى همه جانبه زندگانى پیامبر خدا نشان مى‌دهد كه موضع ایشان در برابر آینده رسالت،از سه حال،خارج نیست:

١.پیامبر صلى الله علیه و آله مسئله را یكسر«مسكوت»گذاشته و درباره آن،هیچ سخنى با امّت نگفته است.

٢.پیامبر صلى الله علیه و آله آن را«به امّت،وا نهاده»و به تدبیر آنان اعتماد كرده و صحابه را به تعیین سرنوشت آینده رسالت،مأمور نموده است.

٣.پیامبر صلى الله علیه و آله با نصّى (تصریحى) روشن،«آینده‌را رقم‌زده»و شخصى را كه مى‌باید پس از او مسئولیّت هدایت امّت و اداره جامعه اسلامى را به دوش گیرد،معرّفى كرده است.

 



[1] زمر،آیه ٣٠.

[2] متكلّمان و متفكّران اسلامى،در امامت پس از پیامبر خدا به دیدگاه‌هایى چون:«اجماع»،«بیعت»،«اختیار و انتخاب مردم»،«غلبه و قدرت»،«اظهار نظر و تعیین اهل حلّ‌ و عقد»و«نص»،گرایش داشته و دارند.این دیدگاه‌ها را همراه با نقد و بررسى،در ذیل مدخل«الإمامة الخاصّة»از موسوعة میزان الحكمة خواهیم آورد.براى آگاهى از آنچه یاد شد،از جمله،ر.ك:الأحكام السلطانیة،ماوردى:ص ١٥،الأحكام السلطانیة،فرّاء:ص٤٤٠ به‌بعد،نظام الحكم فى الشریعة والتاریخ الإسلامى:ص ١٢١،النظام السیاسى فى الإسلام،(رأى الشیعة،رأى السنّة،حكم الشرع)،احمد حسین یعقوب:ص ٢٣ به بعد،الإمامة و أهل البیت،محمّد بیومى مهران:ج١ ص٥٠ به بعد.





نوع مطلب : تاریخ اسلام، پرسش و پاسخ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
28 فروردین 98 ساعت 01 و 39 دقیقه و 17 ثانیه
oldxy、スーパーコピー、Nランク、代引き、激安、ブランド専門、安心通販、レプリカ、高品質、バッグ、財布、時計、ベストショップ
18 فروردین 98 ساعت 09 و 17 دقیقه و 12 ثانیه
スーパーコピー超美品,ブランドスーパーコピー独占的な販売
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :