... فرادیس (بـــوستــان دین شناسی) FARADIS
پرهیزگار باش که دادار آسمان/ فردوس جای مردم پرهیزگار کرد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سید محمد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
ما را از نظر خود محروم نفر مایید








برچسبها
پرسش :

با توجه به روایاتی که علم را بر عبادت ترجیح می دهند، آیا در شب قدر هم این نکته مصداق می یابد؟



پاسخ :

محدّث بزرگوار، شیخ صدوق، پس از بیان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر یك از شب هاى بیست و یكم و بیست و سوم، مى گوید: «هر كس این دو شب را با گفتگوى علمى احیا بدارد، بهتر است».[1]

به نظر مى رسد كه این مطلب، برگرفته از سخن پیامبر خدا(ص) به ابوذر است كه در آن، برترى علم را بر عبادت به تفصیل، بیان، و در پایان آن فرموده است: «اى ابو ذر! یك ساعت نشستن براى گفتگوى علمى براى تو، از عبادت یك سال كه روزش را روزه بدارى و شبش را به نماز بِایستى بهتر است».[2]

افزون بر این حدیث، منابع حدیثى، روایات بى شمارى از اهل بیت(ع) را نقل كرده اند كه مى رساند آموختن دانش، به مراتب برتر از عبادت است؛[3] لیكن براى روشن تر شدن این موضوع، توجّه به چند مطلب ضرورى است:

یک. كدام علم و كدام عبادت؟: از دیدگاه فقهى، «آموختن علم»، احكام پنجگانه را دارد و بررسى متن احادیث فراوانى كه علم را برتر از عبادت مى دانند، به روشنى مى رساند كه مقصود، برترى آموختن واجب یا مستحب بر عبادات مستحب است.

دو. نقش عبادت در پیدایش نور علم: از نگاه متون اسلامى، عبادات، نقش اساسی ای در پیدایش و تداوم فروغ علم دارند. از این رو، هدف احادیثى كه علم را برتر از عبادت مى دانند، تضعیف یا انكار نقش سازندۀ عبادت در كنار علم نیست؛ بلكه تأكید بر همراه ساختن عبادت با علم و برحذر داشتن از عبادتِ ناآگاهانه است كه نه تنها بى ارزش، بلكه خطرآفرین است.

سه. سیرۀ اهل بیت(ع): بررسى و تأمّل در سیرۀ عملى اهل بیت(ع) در بارۀ شب قدر و عنایت ویژۀ آنان به عبادت و ذكر در شب هاى: نوزدهم، بیست و یكم و بیست و سوم، و توجّه به ره نمودهایی كه به بهره گیرى بیشتر از این شب ها داشته اند، همگى به روشنى نشان مى دهند كه این شب ها، جز در موارد استثنایى، باید صرف عبادت و نیایش و اُنس با خداى سبحان شوند.

البته این بدان معنا نیست كه نتوان بخشى از شب قدر را به تألیف یا بیان معارف و علومى پرداخت كه سطح آگاهى و معرفت مردم را بالا مى برد؛ بلكه مقصود، هشدار دادن به این نكته است كه به بهانه و به استناد روایاتى كه علم را بر عبادات ترجیح مى دهند، نباید در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پیشگاه او غافل شد.[4]


[1]. ر.ک: الأمالى، صدوق، ص ۷۴۷.

[2]. ر.ک: جامع الأخبار، ص ۱۰۹، ح ۱۹۵.

[3]. ر. ك: العلم و الحكمة فى الكتاب و السنّة، ج ۱، ص ۳۰۹ (برترى دانشجویى بر عبادت).

[4]. ر.ک: ماه خدا، ص 814 - 815.





نوع مطلب : قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، پرسش و پاسخ، موضوعات ماه، 
برچسب ها : با توجه به روایاتی که علم را بر عبادت ترجیح می دهند، آیا در شب قدر هم این نکته مصداق می یابد؟،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :